Onko jollain telkän pönttö pihassa tai rannassa?

Eilen huolsin pöntön. Pönttö irvisti kulmistaan vanhuuttaan ja telkkä oli tilkinnyt raot untuvillaan.Laitoin listat rakojen päälle ettei hänen tarvi enää repiä untuviaan.
Purut tietysti vaihdoin pohjaan. kohta asukas saapuu rantaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2010 - 10:14

Savolaenen tölökän pönttö löytyy kesämökkirannastamme. Emme ole vielä sitä huoltaneet, mutta teemme sen kyllä. Eilen puhdistimme pihapiirimme kuusi linnunpönttöä. Talitintit alkavat jo laittaa asuntohakemuksiaan....sen verran vilskettä ja laulua on pönttöjen ympärillä.

Kysyjän kommentti

Kävin juuri äsken katsastamassa telkän pönttöä,ei ollut vielä asukkaita.Ranta on jo sula.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.04.2010 - 09:53

telkän pönttöjä oli asuessani Karvianjoen kainalossa Paattikoskella, ja samoin Näsijärven rannalla Parkkuun Leppälahdessa, kuin myös oli Urjalassa Tarpianjoen kainalossa asuessa, mutta Seinäjoella en telkkiä ole nähnytkään. enkä edes ole pönttöjä rakennellut niitä asumaan saadaksenikaan. mutta aikapa tuon näyttäis, josko Seinäjoen varrelle niitä asustamaan tulisi, Seinäjokihan on aika pitkä ja nimi muuttuu matkan varrella ja latvahaaroja riittää, olisikohan Kyrönjoki se päähaara joka laskee mereen.

eksyin varsinaisesta kysymyksestä,
siis ei ole nykyään telkänpönttöäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 10:28

Ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 10:37

Ei ole telkälle pönttöä meidän vuokrakasarmin pihassa,mutta känninkäkejä on naapurissamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.04.2010 - 10:51

Jonkin pöntön isäntä tuonne pihakoivuun viritti pari vuotta sitten - ei ole mennyt hyvin vuokralla. Tyhjänä on pysynyt mahtavista näköaloistaan huolimatta. Mutta ei - ei ole telkänpönttöä pihassamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 14:52

Ei valitettavasti ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 16:33

Rannassahan se pitää ola kun telkkä lentää suoraan pönttöön ja viskoo poikaset ala niin pääsevät suoraan veteen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 23:07

Mulla on paljon pönttöjä .10h alueella.Aina vähän kerrassa siivoan niitä vuosittain.Samalla korjaan jos joku korjauksen tarpeessa.Oravat ja tikat tekee vaurioita.Olen tehnyt telkälle pönttöjä pihlajaveden rannalle. Siellä toiset huoltaa niitä .Välillä näkee niin huonoja pönttöjä puissa että pahaa tekee-voisihan ne sieltä ottaa pois jos ei korjaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2010 - 19:40

Mökin rannassa muutama - joka kesä on ollut asukkaat - vaivihkaan tuntuvat kulkevan - kuuluu suhina ja kopsahdus siitä tietää että kaveri tuli taas kotiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 20:46

Kyllä tuolla pihakoivussa yksi pönttö odottaa pesän tekijää.