Kuka tai ketkä suomalaiset tekivät ensimmäisen auton ja mistä myöhemmin paljon kuuluisuutta (liittyy vesielementtiin)

Mikä oli Timo Soinin pahin virhe / virheet ennen kunnallisvaaleja. Virhe vaikuttaa tuleviin eduskuntavaaleihinkin.

Lisätty: 03.04.2010 - 10:10

Kysymys oli ketkä suomalaiset tekivät ensimmäisen auton. Korvensuun tekijöiden nimilista ei ole oikea vastaus. Korjasin hiukan kyllä wikin tietoja, kun katselin. Siellä lueteltiin osat joita
ei tehty itse. Myöhemmässä tekstissä puhutaan alkuperäisen amerikkalisen vaihteiston korvaamisesta...eli ristiriitaa tekstissä. Omatekemä laatikko asennettu vasta myöhemmin.
Kerron illalla ketkä suomalaiset tekivät ensimmäisen auton.

Lisätty: 03.04.2010 - 22:30

Kysyin ketkä suomalaiset tekivät ensimmäisen auton, en sitä kuka autolla täällä ajeli.
Ennen Suomeen paluutaan Wikströmin veljekset olivat Amerikassa tehneet jo kaksi autoa kahdestaan erääseen näyttelyyn toisella osallistuakseen. Ne olivat jo näyttelynsä käyneet, kun Korvensuuta alettiin suunnitella. Palattuaan Suomeen he alkoivat Vaasassa valmistaa "maailman parhaita" moottoreita. Niihin luottivat kalastajat ja saariston asukkaat. POstiveneissä ja muissa vastaavissa oli Wikströmin kone. Henkilökohtainen kokemus on kämmenluun vaurio, kun veivi pamautti kunnolla takaisin. Saipa sitä joskus BSA-motskarinkin käynnistyspölkimen aika rivakasti takaisin, kun ei muistanut kääntää sarvessa olevasta säädöstä sytytystä myöhäiselle.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2010 - 08:54

Ensimmäinen Suomessa tehty auto valmistui Mynämäessä. Ohessa lisätietoa.

fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.04.2010 - 10:22

Korvensuu 1913 on ensimmäinen Suomessa
valmistettu auto. Ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt
kappale valmistui Vapun päiväksi 1913. Auto
kehitettiin ja valmistettiin Mynämäkeläisen tehtailijan
Frans Engelbert Lindströmin (1874-1918) ideasta, jota
hän oli kehitellyt mielessään jo jonkin aikaa ennen
kuin hän v.1910 kokosi maatalouskonetehtaansa
työmiehistä neljän hengen tiimin, jolla prototyypin
valmistus tehtiin. Kellään tiiminjäsenistä ei ollut
aikaisempaa kokemusta autoista - paitsi ehkä Frans
Varjolla, joka tiettävästi osasi ajaa autoa. Tiimissä
Bernard Lehtonen sorvasi moottorin, Oskari Suvanto
teki taontatyöt ja Oskari Aro peltityöt.

suvut.genealogia.fi/grundste...lk1007.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2010 - 15:03

Suomen ensimmäisiä autoilijoita olivat ilmeisesti 1800-luvun loppuvuosina silloisessa Suomen suuriruhtinaskunnassa omilla automobiileillaan vierailleet varakkaat venäläiset. Myös ruotsalainen Nobel-yhtiö kuljetti tuotteitaan autoilla sekä Suomeen, että Suomen kautta Venäjälle.