Joogan väitetään olevan tie tasapainoiseen elämään, onko se tehokasta kuntoilua? Oletko kokeillut?

Avainsanat: jooga

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.03.2010 - 01:46

Näin ovat harrastajat kertoneet että rentouttaa ja tasapainottaa elämää. En ole kyllä kokeillut mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.03.2010 - 02:21

Olen kokeillut..ja on kyllä todella hyvää hidasta liikuntaa..missä ajattelee samalla,kun tekee liikeitä....mutta pitää olla notkeutta..että pystyy liikkeet tekemään.
On niin monenlaista joogaa..aloittelijan pitää alkaa ihan alkeista..
Tyttäreni veti monta vuotta joogaa..olin siellä kokeilemassa..useampaa joogaa..mutta ei riitänyt enään notkeus..oli pakko luovuttaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 08:15

olen joskua kokeillut, mutta en siihen hurahtanut. ( rentoudun pitämällä sänkyä selässäni )

– Jooga lisää kehon liikkuvuutta, mielenrauhaa, keskittymiskykyä ja taitoa rentoutua. Tietoisuus omasta kehosta lisääntyy ja ryhti paranee. Jo kerran viikossa tehty tunnin joogaharjoitus saa aikaan kevyemmän olon.
– Jos on korkea verenpaine, sydänongelmia, reuma tai selkävaivoja, kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen joogan aloittamista. Suurimmalle osalle jooga kuitenkin sopii, esimerkiksi skolioosi tai välilevyvaivat eivät estä harjoittelua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.03.2010 - 08:32

Minä en pidä joogaa kuntoiluna. Siihen tarvitaan lihasten käyttöä ja raitista ilmaa. Onhan jooga tietysti aivojen ja mielen kuntoutusta sitä en käy kiistämään. Itse en "osaa" joogata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 08:33

Ainoa jooga-asento mitä olen kokeillut on tehty tuossa olohuoneen sohvalla.
Vaaka-asento ja pää vienosti sohvan käsinojalla. Telkku auki (mitä en näe).
Kuntoilusta en tiedä, mutta tasapainoiselta se vaikuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 08:39

En ole joogaa koskaan kokeillut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 09:24

Kolmekymppisenä jooga alkoi kiinnostamaan suuresti. Ensimmäiset joogatunnit tein itse kirjan mukaan, sillä en silloin tiennyt kuin Työnväenopiston joogatunnit ja ne täyttyivät aina heti. Vuosien saatossa löysin omat joogaryhmät ja opettajat. Vuosia Hathajoogaa harrastaneena voin sanoa, että jooga auttaa moneen asiaan. Tuttavani sai helpotusta keuhkoahtaumatautiin, hänen lääkärinsä oli hämmästynyt muutoksesta. Tautihan ei parane, mutta oireet helpottuivat. Eräs tuttavani kertoi ystävänsä saaneen apua paniikkihäiriöön jogahengityksestä. Hathajoogasta kuulee usein sanottavan, että on hidastempoista mummojoogaa, mutta paljon riippuu myös ohjaajasta. Vaikka hathajooga näyttää ja tuntuu hitaalta, niin silti kehossa tapahtuu harjoituksen aikana paljon asioita, siksi hathajoogassa on taukoja asanoiden(asentojen) välillä, jotta ruumis voi ottaa vastaan harjoituksen edut ja siirtyä tasapainoisena seuraavaan. Astangajooga käy varmaan enemmän kuntoilusta. Länsimaissa jooga tunnetaan enimmäkseen joogavoimistelusta, mutta joogaan sisältyy paljon muutakin. Joogan perimmäinen tarkoitus on mielen hiljentäminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 11:06

En ole joogaa koskaan kokeillut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.03.2010 - 11:45

En ole kokeillut, enkä usko sen olevan kovin tehokastakaan. Oma kuntoni kohenee paremmin ulkoilemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 15:27

Kyllä olen jotain maagisuuteen taipuvaista lajia kokeillut, oikein lääkärin kautta.
Ei taninnut olla joogaa. lattilla maattiin ja rentoutettiin lihaksia, musiikki soi taustalla,
ja monotooninen ääni kehoitti vaipumaan yhä syvemmälle ja syvemmälle.
Ei minulle tepsinyt, sen koommin ole lajeja kokeillyt.