Saan viikottain sähköpostia intiasta ja Ä kirjaimet on aina A:lla.Eikö intiassa ole Ä kirjainta tietokoneissakaan?

Vaikka ei sillä merkistystä ole kun selvÄn saa tekstistÄ...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2010 - 12:48

Ei suoraan näppiksellä.
Kyllä ne kaivamalla saa vaikka kiinaksi, mutta hidasta puuhaa on.
fi.wikipedia.org/wiki/Merkist%C3%B6

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.03.2010 - 12:55

Sama se on USAstakin tulevalla postilla. Ei sielläkään ole ä-kirjaimia. Eikä muuten ole monessa muussakaan maassa. Ja puuttuu se öökin sieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 12:58

Salasanoihinkaan ei kannata liikaa tuntea ääkkösiä, jos aikoo ulkomailla nettikahviloissa omia sähköpostejaan lukea. Näppäimistön oikea reuna tahtoo vaihdella aika paljon maasta toiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 12:59

"Ääkköset" on ihan pohjoismainen keksintö. Ovat olemassaolollaan aiheuttaneet harmaita hiuksia monelle tietokoneen käyttäjälle.
Vieläkin on olemassa muutamia paikkoja, jossa ei voi käyttää niitä vaikka haluaisi. Monessa sähköpostiosoitteessakin on vielä korvatttu toisella kirjaimella (a=ä, o=ö jne..).
Aikanaan oli parempi käyttää Lontoonkielisiä käyttöjärjestelmiä niiden takia ("pysyivät pystyssä").
Myös jos tiedoston nimessä esiintyi "ääkkönen", niin klikattaessa järjestelmä meni nurin.
Helpommalla pääsee kun välttää niiden käyttämistä (esim. sähköpostiosoite, tiedostonimi jne...).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 14:10

ei tarvitse mennä Intiaan saakka,Ranskassakaan ei ole ääkkösiä,mutta ei haittaa menoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 15:25

Enpä tunne tapausta, joten tyydyn edellisten vastauksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 17:51

Amerikasta tulee myös äät aana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 21:11

Skandit puuttuvat.... kielipalkkia veivaamalla ongelma ratkeaa kirjoittajalla ja samalla vastaanottajalla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 02:49

"Saan viikottain sähköpostia intiasta ja Ä kirjaimet on aina A:lla.Eikö intiassa ole Ä kirjainta tietokoneissakaan?"

Vain pohjoismaisissa kielissä käytetään kirjaimia Å, Ä ja Ö, joten eihän niitä kannata olla sellaisen maan näppäimistössä, jossa niitä ei tunneta. Me ollaan maailmassa kuitenkin aikamoinen vähemmistö.

Skandinaavinen näppis fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos...%C3%B6.png

"Normaali" näppäimistö fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos...yboard.png

Etelänavallakin a:lle saa pisteet, kun painaa ennen sen painamista enterin vasemmalle puolella olevaa näppäintä, jossa on ¨^~. Siten saa ä:n. Tosin onhan siitä erikseen vaiva joka kerta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.03.2010 - 07:46

Aika harvassa kielessä on Ä ja Ö:t. Taitaa olla vain meillä ja ainakin Ruotsissa puhtaat kirjaimet, Tanskassa ja Norjassakin ne kirjoitetaan hieman eri tavalla.