Mitäs kaikkii sananlakui sitä muistetaan? Ja tietkö myös niitten merkitystä?

Noi terhin yms. arvuuttelut alla kyl mukavampii..
Mut esim,; sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto, ei omena kauas puusta putoa, jne.
tai väkee on kuin hohtimet kaivos, no tää ei ny niinkun stemmannu,kieh.

Lisätty: 25.08.2008 - 14:23

siis mitä sananlaskuja ITSE muistat ja tiedätkö ITSE mahd. mitä tarkoittaa/merkitsee...

Avainsanat: sananlaskut arvuuttelu merkitys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

uma
Vastattu: 22.08.2008 - 23:13

Sanasta miestä, sarvesta härkää. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Ei tyhjä lato kattoa kaipaa (tark.kun ei ole tukkaa pääs) Onhan niitä mut nyt justiinsa ei ajatus kulje, myöhä, väsyttää!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2008 - 22:23

Itku pitkästä ilosta, pieru paljon naurannasta.... ei kai tarvitse selittää, mutta vanha kansa ei pitänyt turhaan naurajista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2008 - 22:49

duoda duoda, hmm joo
happamia sanoi kettu kun pihlajan marjoja söi.
selvä pyy sano manninen varista.
nyt ei kyllä naarata, sano ukko ku akka veneestä tippu.

no en mä ny tiiä onks nää sananlaskuja, mut kirjotan nyt kumminnii.

jos ois mitä jois, jois pois mitä ois.
nauru pidentää ikää, mut nauruun voi myös kuolla. hmm
jos olisin tiennyt en olisi tullut.
mitä sitä suremaan, antaa hevosen surra sillä on isompi pää.
mitäs me pienistä, kun ei pienetkään meistä.
mitäs me pienistä, kun firmakin on pieni.
aika kuluu arvellessa, päivä päätä käännellessä.
puh huijaa sano nasu, kun ne korttia pelas.
=ö)

Lisätty: 22.08.2008 - 22:52

tjaa niin noitten merkitys... tjaa taas udelleen... (päässäni,,,, tyhjää)

Lisätty: 22.08.2008 - 23:45

Savolaisia sanontoja:

* Leoka pystyyn kun tulloo kova paekka; pyssyypähän aenakin suu kiinni
* Jos viime tinkoo ei oes, nii paljompa jäes asijoita tekemätä
* Jos huomoot, ettäoot kuopassa, niin toppoo ihmeesseä kaevuu
* Jos et opettele naramaan vaekoeksille, niin milles sitten vanahana naarat?
* Jotkut tekköö mitä tahhaasa että ee tarvihtis tehä mittään.
* Kaks syytä olla tekemätä mittään:
1. Oot yrittännä sitä ennennii.
2. Et oo ennenkään yrittännä sitä.
* Kompastelu voep estee kuatumisen
* Kaekissa on tarpeeks sisua kestee toesten vastoenkäömiset
* Mikä laalulla tulloo, se laalulla tulloo. Anna tok tulla vuan.
* Hakkoo ite omat halakos, niin suat niistä lämpimän kaks kertoo.
* Et ossoo naatiskella jootilaesuuvesta jos sinulla ee oo paljon töetä.

sain sähköpostis n.70 sanontaa--kopsasin nuo savolaiset ja pistin tähän luettavaksi : )

Lähteet:
ne vaan tuli jostain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2008 - 23:40

Aamun virkku, illan torkku, se tapa talon pitää.
Aamurusko päivän alku, toivo alku autuuden.
Aamusta päivä pisin on.
Ahkeruus kovan onnen voittaa.
Ahkeruus on onnen äiti, sillä on vara vaivassakin.
Ahneella on paskanen loppu.
Ahneus kasaa, kuolema tasaa.
Aidan takana ruohokin on vihreämpää.
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.
Aina roiskuu, kun rapataan.
Alku aina hankala, lopussa kiitos seisoo.
Anna pirulle pikkusormes, se ottaa koko käden.

jne.

(lunttasin vähän: koti.mbnet.fi/~raijae/sanail...askut.html )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2008 - 12:41

- Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
- Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa
- Kyllä routa porsaan kotiin ajaa
- Vanha suola janottaa