Kun nettilevykaupassa on MP3 levyn kohdalla, mitä se tarkoittaa?

Onko se vain mp3 soittimiin vai saako sen ladattua tietokoneelle ja siitä edelleen poltettua.
Kas kun en näistä uusista jutuista tiedä, sen kyselemäni levy oli mp3 versiona tarjolla. Tosin haluan sen cd:n.

Avainsanat: mp3

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.03.2010 - 09:04

CD-levy, kuten myös dvd tai vaikkapa muistikku, ovat muistivälineitä. Ne eivät vielä kerro, missä muodossa (formaatissa) itse musiikki on.

Kaupasta ostetuissa tavallisissa musiikki-CD -levyissä on musiikki tallennettu pakkaamattomaan muotoon (.cda-tiedostoihin). Yksi minuutti musiikkia vie levyltä tilaa noin 10 megatavua.

Tietokoneelle siirretyt musiikit yleensä kompressoidaan (eli pakataan/tiivistetään) johonkin muuhun formaattiin eli tiedostomuotoon (esim. mp3, wav, wma jne.). Tällöin tiedoston koko saadaan noin 1/10-osaan alkuperäisestä riippuen valitusta kompressiotasosta.

Kun nettikaupasta ostaa musiikkikappaleen mp3-muodossa, niin yleensä se ladataan sieltä nettikaupan sivuilta omalle koneelle, eli mitään varsinaista tallennusvälinettä ei siirry. mp3-muotoisen tiedoston voi sitten koneeltaan kopioida esim. mp3-soittimelle. Sen voi myös polttaa cd-levylle, mutta täytyy muistaa että perinteiset cd-soittimet soittavat vain alkuperäisiä cd-levyformaatteja, vaikka toki on jo saatavilla stereolaitteita, joissa on myös mp3-toisto.

Itse teen niin, että ostan aina alkuperäisen cd:n ja rippaan (CD-EX -ohjelmalla) sen kappaleet mp3-muotoisiksi tiedostoiksi koneelleni. Halutut biisit voin sitten kopioida mp3-soittimelle tai kuunnella suoraan tietokoneelta.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 21:42

Se on äänitteen tallennusformaatti.
Niitä on monia (wma, cda, mp3, mp4.....).
Tässä tapauksessa kun lataat levyn tietokoneellesi tulee se muodossa "kappale.mp3".
Latauksen jälkeen sen voi polttaa levylle (yleensä 3 polttokertaa). Kannattaa katsoa millainen soitin on käytössä ja mitä noista tallennusformaateista se ymmärtää (käyttöohje). Sitten käyttää sitä.
Cd-levy toimii oikein poltettuna kaikissa soittimissa. Dvd levy ei ihan vanhemmissa toimi.

Lähteet:
muistilokero