Mikä on hilmanpäivät?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 07:41

Hilman päivät (Hilmadagen) on Agapetuksen romaaniin pohjautuva suomalainen mustavalkoinen komediaelokuva vuodelta 1954. Romaani Hilman päivät ilmestyi 1937, ja myös filmatisointi ajoitettiin 1930-luvulle. Kirkonkylään saapuu uusi tuomari, joka melkein saman tien joutuu vapaapalokunnan mukaan sammutustöihin. Sammuttaminen ei ota sujuakseen, sillä palokunnan päällikkö on uskonut ruiskuhuoneen avaimen kylähullun haltuun. Toisaalla seurataan postineidin ja vanhan tuomarin öistä kohtaamista. Hilman päivät sai ensi-iltansa Oulussa, Tampereella ja Turussa kaksi viikkoa aiemmin kuin Helsingissä.

Kassilalle myönnettiin ohjauksesta Jussi-palkinto ja Aarre Koivistolle lavastuksesta.

Näyttelijä Kaija Paasille Hilman osa jäi ainoaksi elokuvatyöksi.

Televisioruuduissa elokuva esitettiin ensi kerran 25. joulukuuta 1964. Hilman päivät on julkaistu myös DVD:nä.

tuotako tarkoitit? wikipedia kerto mulle tollasta. ja sielläkin tais olla enemmän juttua siitä

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 08:20

Siinä se hilmanpäivien totuus valkeni minullekin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 08:20

olik se Riitta Väisäsen kirjan nimi Hilmanpäivät , en kyl nyt laisinkaan varma .. mut siinä hän kuiteskin kirjoittaa noiist mummuaalloista tai mummutaudista ....mut kuten jo sanoin saatan erehtyäkkin tuon nimen suhteen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.03.2010 - 08:21

Elokuva ja kirja. Sekä ao.nimen viettäjän nimipäiväkekkerit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 13:30

Hilimanpäivät, on elokuva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 19:08

Ainakin on elokuva Hilmanpäivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.03.2010 - 13:24

Kotimainen komedia vuodelta 1954.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2010 - 19:50

Tarkoitatko mahdollisesti naisten vaihdevuosiongelmia,ns.kutsumanimi niille.