miksi marsut raapii ja piipittää kun ne ovat sylissä? pelkäävätkö ne?

meillä on ollu marsu juuri viikon ja mietin että miksi se piipittää kun on sylissä.tänään kun otin sen syliin ja silitin sitä niin se alko piipittää ja raapia ja oli kokoajan kiipeämässä ylöspäin.en mielestäni käsitellyt sitä kovakouraisesti,ihan kuin se olisi hätääntynyt.toivottavasti tämä on ihan normaalia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.03.2010 - 19:37

Perheemme marsutietäjä vastaa:

"Katso sen marsun kehonkieltä ja ilmettä: se saattaa haluta hiusrajaan kaulakuoppaan jossa on lämmintä ja turvallista - jo se raapii - siis ilman että se johtuu siitä että sillä on vain pitkät kynnet kipittäessään niin voihan se olla että se on vielä hiukan arka - käsittele sitä paljon ja pidä sylissä ja juttele rauhallisella matalalla äänellä silittele ja rapsuttele varovasti - pian opit huomaamaan mistä oma marsusi pitää. Tiedäthän että peräpää ja pylly on paikka jota ei kannara rapsuttaa siitä ei marsut tykkää"

"Meidän marsut tarttuu hampaillaan vaatteisiin ja nykii silloin kun pitää päästä takaisin häkkiin - niillä on silloin pissahätä ja marsut eivät halua pissata syliin kun ovat hyvin siistejä eläimiä".

"Hampailla "kirputtaminen" taas tarkoittaa hyvää oloa ja sen jakamista - tavallaan mielestään tekee ihmiselle silloin hyvää omalla tavallaan":)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.03.2010 - 21:37

Kyllä se marsun ominaisuuksiin kuuluu.
Kerron Sinulle, että aikoinaan pienellä tyttärelläni oli marsu ja se oli todella viisas.
Kun aikaisin nousin kahvinkeittoon, se odotti kaakaotaan, jota joi,
Samoin kun tulimme ulkoa,se tiesi saavansa vihreätä tuoretta ruohoa kesäisin,
niin se alkoi vinkumaan häkissään.
Sitten lapseni kyllästyi sen hoitamisen ja päätti viedä sen nukutukseen.
Ja arvaa sinä aamuna kun sen lähtöpäivä oli, se ei tullut kaakaolle, vaan meni sohvan alle
kauimpaan sopukkaan. Ei huolinut mitään, aivan varmasti se tiesi, että mitä hänelle
tulee tapahtumaan. Olimme hyvin surullisia jälkeenpäin
Illalla soitin pieneläinklinikalle ja kysyin onko se varmasti nukutettu pois, ettei esim.joutunut
koe eläimeksi.Sen nimi oli tiia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 06:56

Kyllä marsu silloin pelkää ja pyrkii pois sylistä.