Mist sanonta"ei ristin sielua"?Tarkoitus on selvä mutta mistä sanonta on tullut?Ei ainakaan arabimaista...

Aamuyöllä kotiin ajellessani pohdiskelin onko jostain uskonnollisesta jutusta kyse?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.03.2010 - 20:28

Yksin istuu Mikko mietteissään,
ei ketään ole hällä ympärillään.
Vain kaiku vastaa hänelle,
Mikolle, ainoalle ystävälle.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.03.2010 - 13:51

Anna Palmen kirjoittaa plogissaan syyskuun 9 pvä vuosi2009.
Ja koki, ettei Jerusalemissa ollut yhtään sielua ristin ympärillä.
Sen voi kokea kerran vuodessa Israelissa
jossa vietetään juutalaisten pyhintä päivää kippuria, kadut ovat silloin autiot ja tyhjät.

Mutta täytynee se olla vanha sanonta, koska jos itsekin menen johin paikkaan sanon, ettei
ollut ristin sielua, tarkaoitan ettei ollut ketään paikalla.
En osaa ainakaan sanoa, mutta kirjoitin tämän nyt näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 14:34

Kun menee jonnekin paikkaa ..eikä ole muita..ja luulee..että tupa on täynnä..niin voi sanoa ei ole ristinsielua paikalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.03.2010 - 14:47

Eiköhän tuo ole alunperin Raamatusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 15:14

Tuo on vanha sanonta tilanteessa kun ei näy ketään missään lähimaillakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 19:53

Koskaan en ole kuullut tarinaa, mistä tuo sanonta on tullut. Moni tietää, mitä sanonta tarkoittaa, mutta alkuperää ja missä yhteydessä käytetty - todennäköisesti vain ani harva tietää.