Kanavasäteilyjen tutkimuksista+ YDIN hukkalämmöstä. TV-tekniikkaa Tammi 1. Bariumgetterirenkaista TV-kuvaputkissa. kuv

Kanavasäteilyjen tutkimuksista+ YDIN hukkalämmöstä.

TV-tekniikkaa Tammi 1. Bariumgetterirenkaista TV-kuvaputkissa.
kuvaton.com/k/D6s.jpg
[img]kuvaton.com/k/D6s.jpg[/img]

Ideana koostaa tähän mielenkiintoisia löydöskuvia siitä miten tarkoin salattu säteilyeroosion hallintaa on eri teknisissä laitteissa jouduttu käytännön pakosta ottamaan huomioon vuosikymmenet. Samaan aikaan kun IAEA on systemaattisesti tehnyt kaikkensa estääkseen kakkia jopa alan spesialisteja saamasta tietoa koulutuksineen.

Triopok 020 elektroniputkesta. Yksinkertaisin TV-kuvaputki ja sen mielenkiintoisista sisällöistä.
kuvaton.com/k/Dkh.jpg
[img]kuvaton.com/k/Dkh.jpg[/img]

Leyekuvio elektroniputken hatussa. Koronarenkaan eli gettererrenkaan kokonainen sähköstä taipuva varjo ja venttiilipiikin varjomuodot piirrettyinä:
kuvaton.com/k/Df5.jpg
[img]kuvaton.com/k/Df5.jpg[/img]
---
12.03.2010 Elektroniputkien tutkimisessa kiinnittyi huomi yläkupollin mystisiin poispyyhkiytyneisiin pisarakuvioihin. Kyseessä on säteilyeroosiomaailman "elektronitornadot". Myös elektronioputken OL-3 tuhkaluukkuja:
kuvaton.com/k/Dz3.jpg
[img]kuvaton.com/k/Dz3.jpg[/img]

Kanavasäteily-yritystä ja OL-3 sulauraanituhkaluukuja. Mukana myös mm. TV-kuvaputken ioniloukkuperiaate.

(13.03.2010. Olen nyt koko iltapäivän koettanut saada tuota sullekin lähettämääni kuvaa läpi useastakin eri kuvapalvelimesta. Kuvaton, Termiitti, Aija. . . Mutta yllätys yllätys KAIKKI systemaattisesti samalla perustyylillään alhaalla! Etusivu-foorumissa ongelmaani vastaili Ville ja oli kuulema NSA-sensoripalvelin likimain hänen naapurissa Dallasissa! Leukaili, että pian nähdään kaatuuko koko USA:n palvelin jutuistani.)
kuvaton.com/k/D6D.jpg
[img]kuvaton.com/k/D6D.jpg[/img]

Ydinhukkalämpöä vastaan.

T&T.Katja Repo, 10:37 Yhdysvaltain vesiensuojeluremontti tulossa kalliiksi ydinyhtiöille.

New Yorkin päättäjät ovat tehneet suunnitelman vedenalaisen elämän suojelemiseksi. Tämä tietäisi voimayhtiöille miljardien dollareiden kustannuksia, Reuters kertoo. Osavaltion päättäjien toiveissa on, että laitokset kierrättäisivät ja uudelleen käyttäisivät vettä suljetussa viilentämisjärjestelmässä. Tällä hetkellä käytäntönä on laskea lämmennyt vesi takaisin jokiin. Uutena vaatimuksena onkin, että generaattoreiden yhteyteen rakennetaan jäähdytystornit. Tästä saisi poiketa vain, jos pystyy todistamaan että sellaisen rakentaminen on mahdotonta kyseiselle alueelle.

Päätöstä ajavien mukaan suljettu jäähdytysjärjestelmä vähentäisi veteen kohdistuvia vaikutuksia jopa 90 prosenttia. Uudistus on vasta suunnitteluvaiheessa, mutta vaikuttaisi toteutuessaan kuuteen New Yorkin osavaltion ydinvoimalaan, jotka hyödyntävät vettä viilentämiseen. Esimerkiksi Entergyn voimala ammentaa vettä Hudsonjoesta noin 70 kilometrin päässä New Yorkin kaupungista. Entergy on esittänyt, että se rakentaisi jäähdytystornien sijasta vedenalaiset suodattimet. Entergy vetoaa siihen, että tornien rakentaminen on hidasta ja kallista puuhaa. Yrityksen laskelmien mukaan tornit saataisiin käyttöön vasta vuonna 2029 ja niiden kustannukset nousisivat miljardeihin dollareihin.

*Loistavaa! Maailmalla onkin viimein alettu tajuta, niitä mekanismeja miten nimenomaan ydinvoimaloiutten mielettömän isot lämpösaastekuormat ovat suoraan syyllisiä maailman lämpöhaittakeskittymiin. Viime kesänä -09 Suomen Selkämeressä mitattiin ydinlauhteen aiheuttamana kiistattomana syyllisenä mm. 20 000km2 kokoinen sinilevälautta. Samoin meren kalasto on kuolemasa samasta syystä. Vaeltajasimpukat yms tulokasmaneetit tuhoavat meriä ydinlauhdelämmön siivittämänä. Nyt kuuluukin kummia ja (lyhennelmää) L.S.15.03-10:

TVO:n hukkalämpöenergiamäärät on jo nyt niin suuria kuin Suomen koko sähkötuotanto. Hukkalämpövero ei saa ymmärrystä ydinvoimayhtiöiltä. Lakikaloite toisi esim. TVO:n kolmelle laitokselle satojen miljoonien vuosilaskun. Fennovoiman mukaan Suomenkin ydinvoimaloihin saatettaisiin rakentaa jäähdytystornit! Jami Jokinen. Mereen päästettävän hukkalämmön verotus ei herätä lämpimiä tunteita ydinvoimayhtiöissä. Kansanedustaja Sanna Perkiön (kok.) valiokuntakäsittelyssä oleva lakialoite saa ydinyhtiöt varpailleen. Ympäristövero on yleisestiottaen järkevää asettaa, sanoo Fennovoiman ydintekniikkajohtaja Juhani Hyvärinen. Lämpöpäästöt todella suuria. Suomessa johdetaan vesistöihin vuiosittain arviolta 60-70 terawattituntia lämpöenergiaa, Perkiö perustelee aloitteestaan. Suomen koko sähkötuotannosta, josta 2/3 osaaydinvoimaloista. Kun OL-3 käynnistyy noustaan tästä hukkalämmössä noin kolmanneksen. Kansanedustaja sanoo, että ensisijainen syy aloitteeseen on vähentää vesistöjen ympäristöhaittoja.Olli-Pekka Luhta TVO pitää haittakytkentöjä vääränä. Perkiön mukaan hukkalämpövero kannustaisi ydinyhtiöitä kehittymään energiatehokkaammiksi. Fennovoimasta tulevat jäähdytystornit ilmalauhduttimineen laskisivat entisestään ydinvoimalahyötysuhteita. (Vähintään -5%)

Vero olisi myös vaihtoehto windfall-verolle. Koska ydinala kiertää CO2 verot. Tämä ei luonnollisestikaan ihastuta ydinyhtiöitä. Niitä kismittää myös se, että aloite jättäisi veron ydinyhtiöille eikä hiilivoimaloille, eikä teollisuuden hukkalämmöille. Perkiö perustelee rajausta sillä, että hiiliovoimalat ja raskas teollisuus kuuluvat jo päästökaupan piiriin. Loviisa 16 terawattia. Olkiluoto nyt 27TWh OL-3, 23TWh. Muista teollisuuspäästöistä 20-30TWh. Yhteensä 90-100TWh. Kun sähkönä Suomessa 75TWh. Ydinvoimaloille 350milj/v (päästöoikeudet 10euroa).Suunitellut ydinvoimalat kukin kuormittaisivat merta 26-36TWh:lla. Kaikista kolmesta 1,2miljardia. Perkiön lakialoite lähti vuosi sitten ja huhtikuussa valtionvarainvaliokunta päätti lähettää aloitteen verojastolle. Lähde: Lakialoite 19/2009 vp, Eduskunta, Tilastokeskus. Fortumille lakialoite tekisi niinikkää Helsingin ydinkaukolämpöhankkeen kertaheitolla houkuttelevammaksi. Fortum saisi vuodessa 220milj. veroedun ohittaakseen TVO:n paljon epätaloudellisemman huonomman vaihtoehdon.

Lisätty: 16.03.2010 - 22:52

-Täällä jo oivallettiin mistä näissä asioissa on "perimmältään" kyse! Eli IAEA, NATO/NSA tekee apinanraivollaan ns."töitä", jottei tällaista esiin ottamaani kylmää ydinalan sisäpiirifaktaa vaan saisi suuri yleisö käyttöönsä. Kun puhuin näistä tosiaan G.B:n esim Myllyvirralle hän ilmoitti, että jos tällaista faktaa pääsisi ohi poliisivartiostojen maailmalle tietoisuuteen horjuisi KOKO maailman ydinalan erikollinen tulevaisuus. Siksi nämä TVO/Posiva/STUK/IAEA ovat valmiita poliisivoimineen ihan mihin tahansa estääkseen teräksenlujat faktani tulemata esiin. ..Juu ottakaa tosiaan talteen. SUPO hyppii näistäkin materiaaleistani jo täysin pää sinisenä. . .

Lisätty: 16.03.2010 - 23:40

-Niille, joille materiaalini "sytyttää" terveen kiinnostuksen, niin minut tapaa parhaiten Pasirardio.foorumissa nimikko-osassani: "Ydinvoima säteily, beettasoihdut ja muut". Siellä olen tosiaan saanut vakuutuksen siitä, ettei sisäministeriön poliisiterrori hävitä materiaaliani. Kannattaa tosiaan tutustua, jos haluatte tietää mitä ydinala kolmattakymmenettä vuotta TVO:n sisäpiirioppineelle ON!

Kanavasäteily IV.

Saksalainen kanavasäteilytutkimus

Juu Dynamiittifoorumiltakin sai toi saksalaistutkimus tällaista palautetta:

Yasei Vuoden forumilainen 2007
Liittynyt: 05 Hei 2002 Paikkakunta: Iist Said
Lähetetty: Tii Hel 23, 2010 11:21 pm Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------

Nyt NATO-poliisit hereillä, tälle kaverille banskua suoraan! Ite vasta harjoittelen poliisiksi, mutta laitoin silti ilmoitusta menemään päämajaan.
_________________
Member of www.500whp.net

*Herranen aika sentään "vieraita radioaktiivisia aineita paikoissa massiivisia määriä ujuttautuneena läpi, sielä missä niitä EI pitäisi olla!" HalllOO! Jos toi ei ole kanavasäteilyämme niin mikä sitten!! Pistä jakeluun hurjaa matskua löydöksistämme alkaa liikkua maailmalla!

VIERASKYNÄ Syöpä yleistyy ydinvoimaloiden läheisyydessä
Kaikkia Saksan ydinvoimaloita koskenut lasten syöpätutkimus osoitti syöpätapausten lisääntyneen voimaloiden ympäristössä järjestelmällisesti. 22.2.2010 3:00

A A
Inge Schmitz-Feuerhake Kirjoittaja on lääketieteellisen fysiikan tohtori ja Bremenin yliopiston emeritaprofessori.

Saksassa on jo useita vuosikymmeniä puhuttu leukemian lisääntymisestä ydinvoimaloiden ympäristössä. Viime aikoina keskustelua on herättänyt lasten leukemiatapausten silmiinpistävä kasvu vuodesta 1990 alkaen Hampurin lähellä sijaitsevan Krümmelin ydinvoimalan välittömässä läheisyydessä. Se on hallituksen suulla julistettu toistaiseksi selittämättömäksi ilmiöksi.

Vuoden 2007 lopulla ilmestynyt kaikkia Saksan ydinvoimaloita koskenut lasten syöpätutkimus (KiKK) osoitti syöpätapausten lisääntyneen järjestelmällisesti. Tätä ei virallisestikaan enää kiistetä. Pienillä lapsilla syöpään ja leukemiaan sairastumisen riski kasvaa merkittävästi sen mukaan, kuinka lähellä ydinvoimalaa asuinpaikka sijaitsee. KiKK-tutkimus koski ajanjaksoa 1980–2003.

Sairastumisiin ei ole esitetty muuta selitystä kuin laitosten radioaktiiviset päästöt. Kaikki edes jotenkin ajateltavissa olevat syyt tutkittiin tarkoin ja hylättiin sekä Krümmelin tapauksessa että KiKK-tutkimuksessa.

Tästä huolimatta hallituksen neuvonantajana toimiva Saksan säteilysuojelukomissio väittää, että väestön saama säteilyannos on alle tuhannesosa sellaisesta säteilymäärästä, joka voisi aiheuttaa kyseisen ilmiön. Komissio ei ole kuitenkaan suostunut julkiseen ja tieteelliseen keskusteluun asiasta.

Syöpätapausten ja virallisesti ilmoitettujen säteilyannosten välinen näennäinen ristiriita voi johtua monesta syystä. Ydinvoimaloiden radioaktiivisia päästöjä, jotka tapahtuvat piipun ja poistoveden kautta, mittaavat jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti vain ydinvoimayhtiöt. Voimaloiden ympäristön seurantajärjestelmä on täynnä aukkoja.

Erityisen voimakkaasti vaikuttavien alfasäteilijöiden, kuten plutoniumin, esiintymistä ei edes tutkita. Ympäristönsuojelijat ovat monesti löytäneet ydinvoimaloiden lähistöltä radioaktiivisia aineita, joita ei virallisten päästötietojen mukaan ole siellä lainkaan.

Säteilyannoksen ja syöpään sairastumisen välinen yhteys johdetaan yleensä tutkimustuloksista, jotka koskevat Hiroshiman ja Nagasakin ydinpommituksissa eloon jääneitä. Näitä tuloksia ei kuitenkaan voi yleistää, koska silloin oli kysymys lyhytaikaisesta, salaman kaltaisesta altistumisesta läpitunkevalle gammasäteilylle.

Ydinvoimaloiden läheisyydessä säteilyä saa radioaktiivisista aineista, jotka kulkeutuvat kehoon ja asettuvat kudoksiin. Näin säteilyaltistuksesta tulee kroonista, mikä voi johtaa äkillistä altistusta suurempiin vaikutuksiin.

Väestön saamaa säteilyannosta ei voi mitata. Se täytyy määrittää mallilaskelmalla, jossa on hyvin monia parametreja eli apusuureita. Laskelman virheitä ei tunneta. Kehoon joutuneiden radioaktiivisten aineiden aiheuttaman säteilyannoksen määrittäminen on erityisen vaikeaa pienten lasten kohdalla. Syövän syntymiseen vaikuttaa jo sikiöaikainen altistuminen.

Leukemia seuraa tyypillisesti verta muodostavan järjestelmän joutumisesta säteilylle alttiiksi. Brittiläisen ydinpolttoaineen jälleenkäsittelylaitoksen läheisyydessä havaittujen leukemiatapausten pohjalta tehdyt eläinkokeet ovat osoittaneet, että alfasäteilijät aiheuttavat äärimmäisen suuria vaikutuksia verta muodostavassa solujärjestelmässä juuri elinten kehityksen alkuvaiheessa.

KiKK-tutkimus vahvistaa lukuisia muissa maissa jo paljon aikaisemmin saatuja tuloksia. Eri tahojen vastuuhenkilöt esittävät kuitenkin tavan takaa kaavamaisen väitteen, jonka mukaan tutkimuksissa käytetyt säteilyn annosmääritykset ovat konservatiivisia – toisin sanoen ne ennemmin liioittelevat kuin vähättelevät annosta. Väite ei ole tieteellisesti pätevä.

Lukuisissa tutkimuksissa on jo vuosia käsitelty annosmääritysten epäluotettavuutta. Ne osoittavat, että virheet laskelmissa, jotka koskevat radioaktiivisten aineiden leviämistä, niiden siirtymistä ympäristössä vähitellen elintarvikkeisiin (ruoho–lehmä–maito–ravintoketju jne.) sekä niihin liittyvää ihmisen kehon aineenvaihduntaa, voivat johtaa jopa tuhat kertaa liian pieniin arvoihin.

Saksalaiset viranomaiset ovat edelleen erittäin vastahakoisia tunnustamaan näitä helposti ymmärrettäviä tosiasioita.
Jos radioaktiivisuuden ja syöpätapausten yhteys myönnettäisiin, seuraus olisi katastrofaalinen: ydinlaitosten valvonnan nykyiset perusteet osoittautuisivat täysin virheellisiksi.

2- Ja 3- gettererenkaisia.

Huomaa kyllä, etteivät nämäkään SUPO-poliisit tajua jutusta mitään. Ei minua TOKI kiinnosta tässä aiheessa lamppujen suorat tekniset kuvakertomukset. Vaan tarkoin piilotetut, salatut mekanismit, MITEN noista putkista sinkoavat säteilyeroosiot koetetaan hallita mm. klassisin koronarenkain ja niiden sähkökenttien ja mangneettikenttälähettimin päin mangnessiumilla silattuja lasikalvoja. No ottakaa mallia OIKEITA aiheeseen liittyvistä kuvistani.

Tässä klassisista yksirenkaisista viritetymmät 2-rkoronarenkaan ja jopa 3-koronarenkaan spesiaalisysteemejä. Joilla kanavasäteilyt, beettasäteilyenergiat ja röntgensäteilyt epätoivoisesti koetettiin hallita:

kuvaton.com/k/nGA.jpg
[img]kuvaton.com/k/nGA.jpg[/img]

Sulavia kaapeleita ja räjähtäviä lamppuja TVO:lla.

Kun TVO:n ydinvoimalat käynnistettiin 1980-luvun alkuun alkoi ydinvoimalaitoksien SISÄLLÄ ilmentyä toinen toistaan tyrmäävämpäiä asioita. Eivätkä ne olleet yhtään sen mykistävämpiä, kun aiheitten keskeisin sanoma oli niiden saaminen TVO:n terrorein 100% salaisiksi. Homman tiimoillle nivoutuu henkilöstön loppuunpalamisia ja vastaavia mystisiä "vastuuhenkilöstöjen systemaattisia vaientamisväkivaltaisuuksia", että aihetta en edes minä ole uskaltanut aiemmin kuin hipaista. Juu ihan tieten olen halunut pitää näistä pieteettiä, vaikkei aihe omalle kohdalleni laajemmin kuulukkaan, kuin silminnäkijänä ja säteilyeroosiotuhojen omakohtaisena innokkaana kokemustutkijana. Kaikki alkoi siitä kun vuosikymmenet työmaalla ongelmitta toimineet MMJ ihan perussähkökaapelien harmaamassat, eli välieristemuovit alkoivat ydinvoimalan starrttien jälkeen yksinkertaisesti s u l a a kellertäväksi silkaksi öljyksi! Itsekin alkoi hämmästyttää, kun jostain hehkulampusta valui aukaistuna puolikin litraa sinne kaapelieristeestä valunutta kirkasta juoksevaa öljyä! Ongelmaa alettiin ensihätään ns. "TVO-tyyliin korjailemaan" kutistemuovitulppaamalla kaapelien päät vuotamattomiks.

Huhun mukaan noin kolmannes TVO:n tuhansien ja tuhansuien km sähkökaapeleista oli mystisesti alkanut, . .niin vaan s u l a a seinilleen! Ydinalan tyyliin asia painettiin vaan villaselle ja katoilta tippuvia öljynorotonnistoja ajettiin surutta viemärikaivoihin. Minkäänlaista esim. turvahälytystä saati muuta ei vaivauduttu tekemään. Ydinvoimalaa ajatettin vuosikaudet vaikka mikä tahansa johdin saattoi vetää viimeisiään! Jaa miksikö kaapelit suli? No sitä nyt ei toki ydinorjallisto edes uskaltanut kysyä. Riitti kun keskijohto alkoi höpistä munkki- latinaansa miten oli tapahtunut joku "eri muovien välinen katalysoituminen öljyksi". Olin mukana hämmästelemässä miten esim. tritiumtonniston kyllästämä jätevesilaitoksen seinien kaapelit valuttelivat öljysankollisiaan lattioille. Vain vaarallisimmat oikosulkupalot ja katastrofit sielä täällä oikeuttivat edes kaapelien uudelleenasennukset. TVO totesi, olette vaan kuin kusi sukassa ja tehdään laitos punaisena sähköä!

Kauankaan ei tästä, kun öljykaapeleita alkoi ryskien myös pudota ohikulkijoiden päälle. Mutta NYT oli jälleen kerran kyse jostain vallan MUUSTA! Nyt todettiin, että TVO:n säteilykasvun vaivaamassa laitoksessa olevat laivanlastilliset nailonisia ns Banduit-siteitä. Oli . .no kuten aina "mystisesti" alkaneet katketa ja muuttua valkeaksi p u l v e r i k s i! Vain 2v laitos oli ollut käytössä ja tuhannet km sähkökaapelien turvakiinnikkeistä katkoili pitkin laitoskäytäviä. Olin kuuntelemassa miten nippusiteitä katkeili kuin raesateessa. Tässä vaiheessa viimein alkoi kulua johtajiston puheissa asti, miten jatkuvasti "mystisesti" kasvaneitten säteilyjen takia oli ongelma räjähtänyt asioissa käsiin. Taas tutusti TVO vaati totaalivaientamista henkilöstössään. Tuima käsky varoa katoilta varoittamatta tippuvia kaapelitonnistoja annettiin. Nykytiedoillani tajuan, että k a n a v a s ä t e i l y t y s pitkin sähköjohtojen kenttiä oli tunkeutumassa kaikkialle! Tuhosi niin kaapeleita kuin niden loputtomia kiinnityksiä kiihtyvästi. No mitä tehtiin? Muuta kuin suunniteltiin vuosittaisia laittomia sähkötehonnostoja. Minuutiakaan ei huoltoseisokkeja saati tutkimuksia ei tehty! Ainoa mitä tehtiin oli TVO:n tuottamat siniset ja mustat ns. uudet banduitsitetonnistot asennettavaksi. Nämä uudismuovit kun kesti säteilyä vallan pentheleesti! Lisäksi tuotiin massoittain mm. kokometallisia banduitsiteitä. Ne kun kesti vaikka ydinpommisäteilyt! Niitä' asenneltiinkin sitten vuosikaudet ja hiljaisuus laskeutui taas.

Tai no mitään laskeutunut! Seuraavaksi tein ITE huikean löydöksen. X-rakennuksen sadoissa keskeisissä ydinvoimalaitoksen turvareleeissä oli vakavaa pahempi ongelma. Huollossani olevat hätäreleet kyllä toimi ja hälytti. Mutta hälytyksen eteenpäin vievä muovikampa oli säteilyeroosiokasvujen tuhoama! Kriittinen muoviosa mureni. Mielenkiintoista huomata, ettei laitoksen sadoista kaikkein kriittisimmistäkään hätähälytyksistä ja laukaisuista menisi perille kuin joku sieltä täältä. Paljastettuani tämän katastrofin johdolle. Minut komennettiin pois todistamasta jatkoja. Johtoa oli vannotettu pitämään asia minun tietojeni ulkopuolella. Autonlasteittain turvareleitä vaihdettiin salaisuudessa. Myöhemmin toki tein ilmoituksen ja raportin kaikesta tästä mm. TEM:lle ja ydinturvavastuullisille. Ainoa seuraukseni oli leimautuminen TVO:n SUURIMMAKSI UHAKSI! Sisäministeriö takavarikoi mm. tuhannet tekemäni koestusten pöytäkirjat ja sain ydinhallinnon pysyvät vihat niskoilleni. No näin siis kohdellaan Suomessa ihmistä, konka toimet pelastivat miljoonakansamme TVO:n kaksoisydintuhosräjähdyksistä!

Sulakaapeleista ja räjähtävistä lampuista II.

Niin noista lampuista tosiaan. Muistan elävästi päivän, jolloin joihtajani toi näytille arkisen halogeenilampun. Sen sisustasta löytyi "ydintyyliin mystistä" säteilyeroosin synnyttämää valkeaa pulveria. Tuo säteilyaltistunut valaisin kiikutettiin laboratorioon TVO:lle. Sielä sen sisältö todettiin "miltei puhtaaksi" halogenilampun kvartsipölyksi? Miksi sitten vain kanavasäteilyeroosion kyllästämänä lamppu tuotatti tuon valtaisan pulverimääränsä suljettuun sisätilaansa? Asia ei selvinnyt koskaan, koska kanavasäteilyjen ja mittaamatta jätettyjen neutronivoiden ja Malenkan-kuorimallien salakavaluus selvisi minullekin vasta myöhemmin. Mutta jatkoon. seuraavaksi TVO:n ydinvoimaloitten sisällä olevat kymmenet tuhannet loistelamput alkoivat vallan mystisesti tuhoutua! Miten oli mahdollista, että autonlasteittain Philipsin 10 000h palamaan tarkoitetut arkiset 65W loistelamput paloivat laitostarttien seuraavina vuosina kuukausiluokassa loppuun? Erityisen mielenkintoista, kun lamput olivat ongelmitta palanneet rakennusvaiheen vuodet, mutta kun laitosten säteilytehot nousi niin räpse raikasi kautta voimaloitten. Asia sälytettiin toki valmistajan riesaksi. Pian alkoi tuttu harhautus, kymmenet tuhannet TVO:n VAIN aktiivialueelle toimittaneissa lampuissa ei vaan olut ELOHOPEAA! Juu jälleen kerran "mystisesti" olivat alkaneet kanavasäteilyt eroosoimaan loisteputkien elohopeahöyryt pois lasityhjiöstään.

Kuvaavaa JÄLLEEn lamput myynyt firma sai niskoilleen 100% syyllisyyspainot. TVO vaihdatti härskisti laivanlasteittain lamppujaan ilmaiseksi. Mitään ulkopuolelle annettua tiedotetta EI toki suvaittu. Se, että TVO:lla monisatakertaistuneet mittaamattomat säteilytaustakasvut, tappoi myös kanavasäteilyionisaatioillaan lamputkin katosta johtui ydinalan tuomarointien tuttuun tyyliin a i n a muista ja loput kyselyt hakattiin tutusti hiljaisiksi. Tässä vaiheessa alkoi TVO:n johdossa tulehtumisten böönauttia ja kasvavaa kestävää kammoa ydinvoimalavierailuilleen. Selkeä muutos oli käsin kosketeltavaa. Mutta ei hauskuus toki tähän jäänyt. TVO rakensi valtavan hallitilan kahdelle vetyjäähdytysgeneraattorilleen. Oli tajuttu, että TVO:n sisätiloissa mellastavat alati kasvavat kanavasäteilyvuot ja liikaneutronit ja muut vastaavat säteilyisomeerivireitten energiat piti saada ulos voimalasta, tai kohta sielä ei selviä hengissä vanha erkkikään! Siksi ASEA-atomilta alettiin vaatia lisätekniikkaa, jolla saataisiin kanavasäteilyt pumpattua tehokkaammin ulos ydinvoimasähkölalinjoille, savupiippuun, meriin, biotooppeihin. ASEA teki töitä rajusti homman eteen ilmaiseksi TVO:lle vuosien ajan. Tähän liittyy tuo valtavan "tullivapaan generaattorihallin" teko. Sinne 60 milj maksavat tuliterät generaattorit. Niillä saataisiin vanhoja vesijäähdytysgeneraattoreita paremmin lingottua säteilöyenergiaa sähkölinjoille ja ulos. Koskaan noita ei ajanpuutteesta asennettu, kun piti riskilä vaan tehdä ydinsähköä tauotta!

Mutta jotain näistä jäi mieleen. Hallin kattoon asennettiin silloiset sensaatiomaiset ns. sekametallivalolamput. Meni muutaman kuukauden hyvin. Sitten nämä 400W/ polttimo erikoistyhjiölamput simahtivat yksi toisensa perään. Syynä oli, ettei TVO:n valtavasti kasvavissa plutonium/ uraanikanavasäteilyionien pommituksissa kestäneet lamput pätkän vertaa. Mutta kuka edes yllättyy, kun TAAS syy surutta sälytettiin lampputehtaille. Mutta TVO:n johto oli jo tässä vaiheessa niin herkällä korvalla, etten edes minä, vaikka komennettiin lamppuja toki vaihtamaan päässyt enää syvällisemmin perehtymään siihen miten säteilyeroosio oli taas toiminut. Näin valaisimet olivat likimain räjähtäneet kupuihinsa uskomattomalla tavallaan. Kovasti koitin saada edes yhden polttimon kotitutkimuksiini. Mutta EI! Ydinalalta oli tullut tiukka määräys siitä, ettei asiaa saanut lainkaan tutkia. Samaan syssyyn alkoivat jopa TVO:n ydinvoimalan pienet glim-merkkilamput osoittamaan liian nopeaa mustumista yms.. Mutta erikoismainintaan tulkoon vaikka pihoilta mystisesti poistetut mm. suurpainenatriumlamput. Mitään syytä ei taas annettu mutta siihen aikaan parhaimmat matalapainenatriumlamput kellersivät maittemme erityisesti risteysvaloina. TVO:kin käytti näitä erikoispurkausvalojaan pihoillaan. Alettiin tajuta, miten erityisesti natriumilla oli kyky varastoida saamaansa säteilyenergiaa ja eroosoituminen siksi oli niissä erityispahaa. Päätettin nämäkin käsiin hajoavat lamput poistattaa TVO:lta. Koko ydinvoimalan pihaa kirjovat valtaisat purkauslamppujen rivistöt kylmästi vaan pantiin palasiksi. Onneksemme minulla oli jo silloin tilanne hallussani. Iloksemme kykenen konkreettisesti IAEA/SUPO:n suunnattomaklsi harmiksi demoamaan kuvineen teille huikean säteilyeroosiomekaniikan joka näihi n k i n lapmmuihin liittyy.

Natriumlamppu+ valkohattupari.

Kaksoiskoronarenkaat eivät ole superjäreään kanavasäteilyeroosioon näköjään yhtään liikaa.

kuvaton.com/k/DTR.jpg
[img]kuvaton.com/k/DTR.jpg[/img]

Seuraava osio kertoo entistä rajuimmista säteilyeroosion muodoista elektroniputkissa. Teemalla valkohattupari.

kuvaton.com/k/nFB.jpg
[img]kuvaton.com/k/nFB.jpg[/img]

++LAYE-kuvakilpailu

*06.03.2010.(Aiheena kuvata säteilyeroosion syömiä elektreoniputkien ja matalapainenatriumlamppujen "leye-kuvioisia" 9-reikä mosaiikkeja niin, että efekti näkyisi kunnolla.")

-Kilpailu siitä KUKA saa maailman ensi-illassa tasokkaimmat säteilyeroosion "laye-kuvamateriaalit" ensimmäisenä nettiin?

Ja kuten odottaa sopii lisää kuvia. Nyt käytin enemmän taustavaloa, mutta silti pistin lampun eteen valon tasaiseksi sumentavaa paperia välissä. Musta laatu nousi. Ei edelleenkään mitään häikäiseviä kuvia, mutta parempia.

Huomaat miten yksittäiset reijät hahmottuvat astetta paremmin kuvaamassani, sekä elektronilampussa, että myös natriumlampussa.

Mutta, MUTTA! Suurennas nyt noita kuvaamia yksittäisreikiä. Huomaat VARMASTI miten pisteet . . no ne toki on hämmästyttävän pyöreitä. Mutta ei siinäkään kaikki! Miksi pisteet tulevat niin hämyisen "sinisiksi"? Jos kyseessä olisi aito pyöreä reikä niin senhän pitäisi pistemäisesti vaan leikkautuen ylivalottua. No minusta ainakin kovassa suurennoksessa ja ERITYISESTI suurimman numeron kuvasta erottuu vaivoin jotain outoa sekmentaatiota. Minusta niissä valo läpäisee todellakin "leye-kuvan" muodostaneen 9 rasteroinnin jonka lankakudelmasta tuo viitteellinen sinistyminen kertoo!

Heti perään toki myönnän, ettei käyttämäni 12 valoinen , toki paperin läpi sumeutettu valolähde ole tässä optimi. Mutta toisaalta ja toisaalta nimenomaan 9-pisteisyys on jo niin l ä h e l l ä ! Koeta nyt ihmeessä hioa, josko saisit näitäkin tasokkaampia ja kutkuttavampia otoksia?

1/ Elektroniputki paksun paperin läpi LD-taskulamppuvaloa vasten:
kuvaton.com/k/nKD.jpg
[img]kuvaton.com/k/nKD.jpg[/img]
2/Sama päivänvalossa ja ohuemmalla paperihajotuksella:
kuvaton.com/k/nK0.jpg
[img]kuvaton.com/k/nK0.jpg[/img]
3/ Päivänvalossa sama periaate, Nyt kohteena natriumlampun getterinkrenkaitten kanavasäteilysyömä mangnessiumkalvo. Huomaa miten koronarenkaan kuvio on syöpynyt täysmääräisesti läpi:
kuvaton.com/k/nKt.jpg
[img]kuvaton.com/k/nKt.jpg[/img]
4/ Sama tilanne, mutta kanavasäteilyjen syövyttämät leye-kuvioinnit näkyy paremmin:
kuvaton.com/k/nKx.jpg
[img]kuvaton.com/k/nKx.jpg[/img]

Avainsanat: ydinvoima

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2010 - 20:58

Kiitoksia - puhut vaikeaa asiaa, kopioin tekstin talteen sillä epäilen että viestisi ei pysy kovin kauan näilläkään sivulla, näitä asioita kun pyrkii isot pojat salailemaan.
Olin 60-luvulla radio- ja TV asentajana.
Kiinnostuneet voi Googlata lisätietoa sanoilla Bariumgetterirenkaista tai Barium Getter Renkaista

Lisätty: 16.03.2010 - 22:51

Mielenkiintoinen video Olkiluodon ydinjätehaudan kallioista

Syöpävuori - loppusijoitusalueen kallion laadusta
www.youtube.com/watch?v=H56_rtQezrM

eräs kommentti
"Sitä ihmettelen miten Suomi on ainoana maailmassa ratkaissut loppusijoituksen, kun sellainen suurvalta kuin Yhdysvallat ei ole pystynyt ratkaisemaan samaa asiaa Yucca Mountainilla. Eikös Obama käskenyt lopettaa työt, koska alueella oli liikaa pohjaveden virtauksia?"
lisää asioista:
meteli.net/foorumit/10001/23132
www.viheraho.info/index.php?...5#msg40805

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2010 - 20:53

Olipa kysymystä kerrakseen, kuka tämän vastaa edukseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2010 - 23:36

Olikos tuossa jossain joku kysymyskin mihin vastata??? Luulenpa vähän että ei kovin moni ole kiinnostunut tuon laatuisesta keskustelusta täällä. Tietysti saatan olla väärässäkin.