Muistatko ripille pääsysi?

Saatiin se virallinen "naimalupa" silloin.

Lisätty: 16.03.2010 - 12:27

Selvitys tuohon viralliseen naimalupaan. Vanhemmat ihmiset käyttivät tuota sanontaa leikkimielisesti ja sehän tarkoittaa sitä ettei ole esteitä kirkolliselle vihkimiselle enää. Eikä tänä päivänäkään vihitä kirkossa ellei ole rippille päästy, eli sitä virallista naimalupaa hankittu.

Avainsanat: ripille pääsy naimalupa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2010 - 09:24

Kyllä minä muistan hyvin.minulla oli päälläni musta vekki hame ja valkoinen kauluspaita sekä remmisandaalit jossa muutaman sentin korko. Ja hiuksiin laitettiin suavea et olisivat siististi.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Siveellinen pukeutuminen eli musta hame ja valkoinen pusero minullakin oli silloin päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2010 - 02:39

Muistan, kaunista aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 07:01

Aika hämärästi muistan.Jos ei ois otettu silloin valokuvia tilaisuudesta, en muistais edes läsnäolijoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 08:09

Oikein hyvin muistan. Vaatteet ja kampauksenkin. Tyttökaverini kodissa pidimme yhteiset juhlat rippipäivän iltana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 08:34

Rippikouluni muistan hyvin, mitään naima-asioita ei siihen liittynyt ihan päällimmäisenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 09:22

Muistan se oli 27.2.1955 Haapamäen kirkossa, löytyykö täältä vielä rippikoulukavereitani?
Kirjaudupa napsuun, pidetään yhteyttä. Rippitodistus on vielä tallella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 10:06

Muistan hyvin, sillä kävin riparin 23-vuotiaana päästäkseni kirkossa naimisiin. Rippipappini oli todellakin oikea pappi, ei mikään leipäpappi. Hänen kanssaan käytiin mielenkiintoisia keskusteluja uskonnosta. Rippijuhlassa oli papin lisäksi vain minä ja tuleva mieheni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 10:14

Muistan oikein hyvin,pääsimme yhtäaikkaa ripille koko kaveriporukka,muistan vieraatkin ketä oli ja lahjatkin muistan mitä sain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2010 - 10:35

Kovin on hämäräksi muuntunut sekin tilaisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 11:38

Muistan,kamalaa kikatuksen hillitsemistä ,rivissä seisottiin alttarin edessä kuvanotto hetkellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 12:10

Mahtaakohan tuolla ripille pääsyllä ja naimaluvalla olla kovinkaan paljon tekemistä keskenään?
Rippikoulusta muistan: Tumma puku päällä ja kravatti kaulassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 12:17

Muistan, vuosi 1979 ja voi sitä nuoruuden aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 15:53

Kyllä muistan leiriajan ja konfirmaatiaation sekä rippijuhla kotona. On kuin eilinen päivä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 23:19

Kyllä muistan ..sain silloi kultaiset korvarenkaat..ja reijät korviin..kyllä oli ihanat..