Oletko syönyt veripalttua ?

Minä olen kun äitini oli torikauppias. Sitä syötiin aamulla klo 6, koska kouluun oli ehdittävä klo 8

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 13:19

Kakruna Hakiksen hallista sai ostaa tuoretta verta kossu-tai jallupullossa,äiti teki lettuja ja palttua,mikä maistui puolukkahillon kanssa.Letut olivat voissa ja rautapannussa paistettuja rapean rapsakoita reunoista.Kummasta syystä ei enää mieli halja niitä,peninä maistui.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 13:10

Olen joskus joutunut syömään, kun ei muuta ollut. Nykyään ole antanut itselleni vapautuksen veripalttu ja -lettujen nauttimisesta.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 13:15

Veripalttu jos oli sitä paksumpaa systeemiä niin siitä en oikein tykännyt...veriletut oli ja on vieläkin hyviä puolukkahillon kanssa.Joskus kun olin teurastamolla töissä niin äijät joi verellä plantattua pirtua mutta se taitaakin olla jo toinen juttu...;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 13:40

en ole syönyt, olisi mielenkiintoista maistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 14:14

Veripalttua en ole syönnyt..Verilettuja paistan itse vieläkin kerran talvessa..1/2 litraa verta vissyä saman verran sekaan.Ruisjauhoja kuulotettua sipulia suolaa ja meiramia...Tulee ihanan rapeita,kun laitta vissyä..ja nauttii puolukkahillon kanssa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 15:10

Kyllä niitä kotipaikalla syötiin eläimen teurastuksen jäkeen, koska siitä ei juuri muuta jäänyt kuin luut tähteeksi. Hyvää oli veriletut miksi niitä kutsuttiin.
Joskus ostin vielä päättömässä kaupungissakin kaupasta kun satuin huomaamaan, nyt se huvi on unohtunut. Saaneeko enää direktiivi aikaan mistään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 15:15

En ole syönyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 15:27

Olen syönyt lapsuudessa ja hyvää oli. Taisi kansakoulussakin joskus olla sitä ruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 15:34

kyllä se kuului kansakoulun ruokalan viikkolistaan, aika monta niitäkin viikkoja kerkesi kertymään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2010 - 16:02

Lapsena olen syönyt kuten verilettujakin. Sen jälkeen on veriruoat saaneet jäädä syömättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.03.2010 - 16:59

Koulussa se oli suurinta herkkuani valkokastikkeen ja puolukkahillon kanssa. Ihan vesi herahti kielelle sitä muistellessa. Aikuisena en edes muista syöneeni kuin ehkä kerran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 19:28

Olen syönyt ja itekkin tehny, tosin erittäin harvoin, puolukkahillo ja kylmä maito kyytipojaks, niin, avot:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2010 - 10:53

Ostan usein verilettuja ja kotikutoista puolukkahilloa pälle niin kotona huin eväänäkin Muös mustamakkara jota tampereela ostettiin useinaamutta Tammelan turilta jita saa täältäkin in tukeva ja maittava. Mainos.Minusta lämmitettynä Tapola on Paras Ilman Merviä ja Mattia. Makkaran voi syödä lämmitettynä sellaisenaan