Googletin rintamamiestalojen pohjapiirustuksia ja löysin tällaisen ihan kreisin keskustelun

www.tiede.fi/keskustelut/tek...43658.html Tai no keskustelu itsessään ei ole hullu, mutta aloittajan asenne vanhoja taloja kohtaan on musta melko omituinen. Vai mitä mieltä olette?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.03.2010 - 12:50

itse ostin rintamamiestalon reilu vuosi sitten. alkuperäiskuosissaan. varmaan tuo provo olisi osunut kohdallani napakymppiin. olisin menny linjoja pitkin antaan pikkasen palautetta. kuulosti kusipäiseltä katkeruudelta. onko siltä viety perintö mummonmökki nenän alta vai mitä?? no - mä olen onnellinen mökissäni ja remontti etenee ;)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2010 - 04:20

suomessa on mielipide vielä vapaata,vai onko suomi liitetty venäjään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 05:11

Hyvin omituinen aloitus, mutta meitähän on joka junaan.

Lisätty: 10.03.2010 - 06:26

Siis ei Illuusion aloitus, vaan tuon joka puhui höpöjä rintamamiestaloista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 06:07

Meillä on todellakin mielipidevapaus, mutta kaikkia mielipiteitä ei kannattaisi sanoa ääneen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 06:19

Minulla on ihan erilainen käsitys rintamamiestaloista nuoruuteni asuneena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 07:05

Onneksi meidän talo on vanhempi kuin nuo rintamamiestalot, on hirsinen ja kuiva hyväkuntoinen talo. Ja on aika raju väite että rintamamiestalot ovat huonoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 08:24

On huonoja taloja ja hyviä taloja. Huonoja mielipiteitä ja hyviä. Näinhän se menee. Tiedän minäkin monta rintamamiestaloa jotka ovat hyviä asua. Joskushan kaikkia taloja pitää rempata syystä tai toisesta. sanonpahan vaan, että Suomessa rakennustasoa on turhaan kehuttu mahdottoman hyväksi. Paljonko joka puolella korjataan homekouluja, homepäiväkoteja, toimistotiloja, kunnantaloja...???ja hometta riittää, kun hutoi rakennetaan jo heti alusta asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 08:29

Taitaa olla ökytalon omistaja, joka on rakentanut pilvilinnansa vanhojen talojen sekaan.
Nyt sitten huomannut, että on naapureitakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 08:45

arvatenkin aloitus oli paremminkin herja,
tahallinen provokaatio keskustelun herättämiseksi, ja herättihän se ....

ihan toinen juttu sitten on kuinka fiksu tapa herätellä keskustelua tällainen toisten mollaaminen on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 08:58

jokaisella saa olla oma mieliteensä asioista. ainakin toistaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 12:12

Keskustelun aloittaja on oivallisesti kuvannut minun taloani.
Tästä talosta löytyi kaikki mainitut viat ja muutama muukin. Sahajauhot eivät ole mikään eriste seinissä, vaan se painuu alle puoleen tilavuudestaan ajan mittaan. Tässä oli onttoa tilaa enimmillään kolme metriä, eli tila oli kokonaan ilman eristettä. Yläkerran huoneiden kulmissa sitä ei mahtunut olemaan kuin nimeksi.
Suurin työ oli 70-luvulla tehdyn remontin purkamisessa ja sen aiheuttamien lahovaurioiden korjaamisessa.
Purkutöiden jälkeen olikin mukava täyttää puuttuvat eristeet ja lisätä sitä nykynormit täyttäväksi.
Uusiksi menivät mm. pari lattiavalua, lattiat ja niiden eristeet, sisä- ja ulkopinnat, pihan kaadot, salaojat, ulkorakennus, sähkötyöt, lämmitysjärjestelmä, kuusitoista vaihtamatonta ikkunaa, pesuhuonetilat ja varaajat, vessat, kuisti, vesi ja sähköliittymä rajalta jne.
Alkuperäistä jäi jäljelle pari sisäkattoa, vesikatto, räystäsaluslaudat, muutama jo vaihdettu ikkuna, hormi, yksi pystymuuri ja joitain osia väliseinistä, uudelleen levytettynä toki ja siinä ne alkuperäiset sitten olivatkin.
Paikkojen ollessa auki oli helppo lisätä tekniikkaa niin paljon, että uusistakaan taloista ei moista löydy.
Nyt eristeet ovat sen verran hyvät, että suurehko talo lämpiää kantotelineellisellä puita. Kovimmilla pakkasilla kahdella.
Lopputulos on juuri sellainen, mitä hain, persoonallinen, tilava, toimiva ja viihtyisä.
Tuskin vaihtaisin uuteen samankokoiseen vaikka heittämällä saisin.
Työtuntien määrää en laskenut, mutta arvioisin, että pari, kolme uutta normitaloa sillä olisi rakentanut, joten kokonaan ulkopuolisella työvoimalla en suosittele tällaiseen ryhtymään.
Tarvikkeisiin paloi rahaa aika paljon, vaikka sainkin ne "sisäänostohintaan".
Etuna sain muutaman vuoden lämmityspuut purkujätteistä ja ulkovuorauksesta sitä riitti naapurillekin, koska itse en maalattuja polttanut.
Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, mutta kehoittaisin miettimään toisenkin kerran, jos aiot rintamamiestaloon tehdä perusteellisen remontin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2010 - 15:33

Minä asun rintamamiestalossa...minkä isä ja äiti aikanaan rakentaneet...ja minäkin oli mukana rakennusvaiheessa..nauloja naputtelemassa..kun lautoja lyötiin seiniin... Muutin tähän taloon,kun äiti poisnukkui vuonna 2001....Olemme senjälkeen tehneet remonttia jatkuvasti..en oli alkanut tässä asumaan,joi ei olisi alettu remontoimaan...
Tässä samassa talossa asuin nuoruudessani...kun talo valmistui...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.03.2010 - 20:15

Jyrkkä mielipide oli talojen välissä asuvalla. Mutta pitää ottaa huomioon, että silloin puu oli pääasiallinen rakennusaine ja taloja rakennettiin nopeaan tahtiin.