Monesko maa Suomi on EU:ssa, jossa henkilöt ovat pisimpään työssä?

FPA

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.03.2010 - 22:24

Tilanne 27.1.2010
Keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä nousi viime vuonna 59,8 vuoteen. Eläketurvakeskuksen mukaan nousu on eläkeuudistuksessa vuonna 2005 arvioidun mukaista.

Viime vuonna eläkkeelle siirtyi enemmän ihmisiä kuin koskaan eli 80 000 henkilöä. Ensimmäisen kerran eläkkeelle siirtyneistä yli puolet siirtyi vanhuuseläkkeelle. Eläkkeellesiirtymisikä nousi, koska työkyvyttömyys vei vähemmän väkeä eläkkeelle.

Suomalaisten työurat ovat Eläketurvakeskuksen mukaan EU-maiden kuudenneksi pisimmät. EU-komission teettämä tutkimus kertoo, että työurat eli työllisen ajan odote oli vuonna 2007 Suomessa 34,5 vuotta, kun esimerkiksi Ruotsissa se oli 37,6 vuotta.

Suomessa miesten ja naisten työurien pituus on EU-maista lähimpänä toisiaan. Miesten työurissa Suomi sijoittuu 11:nneksi, kun naisissa ollaan neljänsiä.

EU:n keskimääräinen elälöitymisikä oli 61,2.

Lähteet:
eläketurvakeskus

Kysyjän kommentti

Hyvin vastattu, voisiko sen tarkemmin enää perustella. Tattis.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.03.2010 - 07:35

Suomessa kokoaikaisen palkansaajan työaika – 1 661 tuntia vuonna 2000 – on puolestaan melko lyhyt EU:n keskiarvoon, 1 714 tuntiin, verrattuna.
EU15-maissa palkansaajien normaali viikkotyöaika on 30–40 tuntia.

Vuonna 2003 palkansaajien normaali viikkotyöaika – työehtosopimuksessa määritelty tai muuten sovittu työaika, jonka palkansaaja tavallisesti viikoittain tekee – oli keskimäärin 36,8 tuntia. Tehty työaika oli 35,9 tuntia.

Lähteet:
www.mol.fi/mol/fi/06_tyomini.../index.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 12:19

Siis EU:ssa töissä vai missä maassa asukkailla on pisin aktiivityöra? Kyllä Suomi aika hyvin sijoittuu ja meillähän myös naiset ovat olleet työelämässä yleisemmin kuin monessa muussa Euroopan maassa.