Miten rakentamisen loppukustannukset saa selville?

Meillä on jo tontti tiedossa eikä se ole kalliimmasta päästä eikä liioin kaupungissa. Taloksi ollaan ajateltu Vehasen Sahan Perinnevehaa. Sen toimitukseen sisältyy todella paljon: www.vehasensaha.com/product_...t_0109.pdf
Mitä noista puuttuvista (Tontti, lupa- ja viranomaismaksut, asemapiirustus, liittymät, maanrakennus, talon perustukset, rautakauppatavara, lämmön ja kosteuden eristeet, vesikatteen materiaalit, muut kuin puiset pintamateriaalit ja –käsittelyaineet, sähkö- ja lvi-tarvikkeet, tulisijat tarvikkeineen, kiintokalusteet ja kodinkoneet, rakennus- ja asennustyöt) oikein voisi arvioida hinnaksi?

Pakettitalojen ilmestyessä markkinoille, sanottiin että se on se hinta x2. Olen myös kuullut laskukaavan, että pinta-ala x 1500 euroa. Tossa on ihan lueteltu mukana tulevat osat ja puuttuvat osat. Miten kummassa mä selvitän noiden hinnan? Pakkohan sen on sen kaksinkertaisen hinnan alle jäädä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.03.2010 - 03:42

Harkinta-apua omakotitalon suunnitteluun - TaloPeli auttaa alkuun
Ohjelmalla valitset havainnollisesti omakotitalon ominaisuudet. Yhdessä arkkitehtisi tai perheesi kanssa eri vaihtoehtoja miettien. Saat kustannusarvion tietoja rahoitus- ja rakentamispäätöksen tekemiseen - olipa mielessäsi rakentaminen "pitkästä" tai talopaketit.
www.talopeli.fi/

www.rakentaja.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.03.2010 - 04:24

Teettäkää ihmeessä kustannusarvio asiantuntijalla!
Pyytäkää vaikka rakennusliikkeeltä tarjous avaimet käteen toimituksesta. Pahoin pelkään, että se kaksi kertaa ei tule riittämään. Jo pelkät sähkötyöt tarvikkeineen maksavat nykysäännöillä melkoisesti.
Sellaistakin on nähty, että on tehty liian tiukka kustannusarvio ja velanmaksusuunnitelma ja rahasta tuli riitaa, riidasta pettämistä, pettämisestä avioero ja lopuksi melkein valmis talo myytiin sillä mitä sillä hetkellä siitä sai.
Sen lopullista hintaa ei tiedä vielä kukaan, sillä riitely on jatkunut käräjillä vasta kymmenisen vuotta.
Aikuisista en enää jaksa välittää, mutta lapsia käy aina sääliksi.
Ei siis kannata hutiloida kustannusarvion tekemisessä.
Et liioin oikein kuulosta hartiapankkirakentajalta, joten älä laske sen varaan, ellet omaa hyvää kokemusta.

Lisätty: 05.03.2010 - 11:24

Jumppis osasikin hienovaraisesti pukea sanoiksi erään tärkeän asian, johon on tullut törmättyä: "Heti tulee lisähintaa kun emäntä avaa suunsa, että tuo me sinne halutaankin."
Tuon tiimoilta on varmaan käyty lähes yhtä paljon keskustelua, että miksi budjetti ylittyy, kuin siitä, että miksi työmaalla täytyy olla niin paljon olutta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 07:23

Halvinta ei ole rakentaa talo täysin itse,sekä kaikkien aika tai taito ei riitä tähän ratkaisuun.

Monet rakentavat talon niin sanotulla omajohteisella ...eli halvin tapa on nykypäivänä ostaaa valmis talopaketti. Itse raivaat pohjan, kaupunki tuo vesijohdot + viemärit, sähköyhtiö sähköt ja kaapelijohdot ja teet valmiin perustan talolle. Paketti tulee sen jälkeen päivässä valmiiksi talopakketin toimittajalta. Toimittajia on monia. Aikaa menee kaikkeen tuohon pari kuukautta.

Esimerksi www.helmitalo.net/

Muitakin toimittajia lötyy paljon ja tämä oli vain esimerkki.

Lähteet:
Itse teettänyt useita talopaketteja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 07:32

Rakennusmestarina voin sanoa, että kustannukset saa selville rakentamalla ja ynnää sitten mitä meni rahaa!
Eikö ne näin markkinarakoaikaan toitota kilpailuttamisen perään.
Suunnitelmat koko kohteesta rakennesuunnitelmineen valmiiksi ja kilpailutat rakennusliikkeillä homman kokonaisurakkana.
Toinen vaihtoehto on kilpailuttaa osaurakoina, mutta sitten alkaakin se vaikein niiden sovittaminen yhteen ettei matkalla tule lisälaskua kun etsit näitä kaikkia ajallaan tekemään oman leiviskänsä.
Heti tulee lisähintaa kun emäntä avaa suunsa, että tuo me sinne halutaankin.
Onnia ja menestystä hankkeelle.

Lisätty: 05.03.2010 - 07:37

Olen eläkkeellä enkä sotkeennu enää rettelöasioihin. Mutta täältä löytyy asiantuntemusta
www.rkl.fi/asiantuntijapalve...njohtajat/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 07:49

Sitten kun rakentaa. Jos ei ole kustannusarviota .Sellainen yleensä tehdään jos haluu tietää kustannuksista.Vaikeeta muuten kenenkään vieraan tietää. Taloja on niin monenlaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 08:23

Kun kustannusarvio on tehty, niin siihen sitten lisää 30%. Taidetaan olla aika oikeilla lukemilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 18:10

Just suunnittelin 59,5m2 + parvi 30m2 ympärivuotiseen asumiseen soveltuvan puurunkoisen
ja hirsipaneloidun loma-asunnon. Urakkatarjoukseni oli 139 400€, ja se sisältää kaiken, jopa poreammeen ja takan. Laskin että jos tarjouksesta jätetään kaikki samat pois, mitä useimmilta talopakettitoimittajilta puuttuu niin hinta olisi 40 230€. Eli kyllä sitä rahaa vain väkiselläkin menee, tarvikkeet kun on pakko ostaa. Työ on se missä voi vähän säästää, mutta onko järkeä säästää 5000€ jos sen vuoksi talosta tulee susi. Rakennusala kun on siitä ihmeellinen että lähes joka ihminen väittää osaavansa rakentaa. Ostetaan talopaketti, kun luullaan että talon kustannukset on suurinpiirtein siinä tai x2, ja sitten tehdään itse, ja jälki on sitten sen näköistäkin. Jos kiinnostaa niin ottakaa yhteyttä. Suunnitellaan ja rakennetaan avaimet käteen juuri sellainen talo/loma-asunto kun haluatte. [email protected]