itä mieltä olette kerrostaloasumisesta, onko edullinen asumismuoto?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.03.2010 - 02:58

Olen siirtynyt kerrostalosta rivariin ja tästä matka jatkuu omakotitaloon. Ekologisesti ajatellen kerrostalossa asuminen keskustassa niin, ettei tarvitse edes autoa, on toki parasta ja tulee pitkässä juoksussa halvemmaksikin, jos vastike on fiksu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.03.2010 - 13:59

Minä asun itse omakotitalossa , olen asunut 2 kertaan kerrostalossa vuoden kerrallaan, ja tämä koti on kuitenkin minun ja mieheni valitsema, ei kukaan öisin oveaan hakkaa kiinni tai muijansa kanssa öisin tappele ja karju että koko talo kuulee. eikä näiden häiriö vanhempien mukuloitten tarvitse mitään näppäimiä sytkärillä polttaa ku n kotona on helvetti meneillään., en pidä kerrostaloasumisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.03.2010 - 14:25

Luultavimmin se halvimmaksi vaihtoehdoksi tulee kun ajattelee mitä kaikkia muita kuluja tässä omakotitaloasumisessa on enemmän kuin kerrostaloasunnossa. Heidän yhtiövastikkeen, vesi- ja sähkölaskujensa lisäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 14:32

Asun Ok-talossa, en tiedä kerrostalo asumisesta paljoakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 14:35

Asumiskustannukset ovat yleisesti kalliita.

Asuupa sitä kerros- tai rivitaloyhteisössä, niin silti ne maksut on maksettava ja huollot tehtävä.
Kolhoosiasumisessa on vielä se, että remontit eivät miellytä kaikkia ja mikään ei sais maksaa mitään. Aina vedotaan siihen, että taloyhtiön pitää maksaa. Eivät ole tulleet ajatelleeksi, että taloyhtiö on juuri he, osakkeenomistajat. Jos taloyhtiö maksaa, maksaa siis omasta pussistaan.

Oma osake kerrostalosta voi olla edullinenkin. Täytyy tarkistaa taloyhtiön taloudellinen ja toiminnallinen kunto. Onko korjauksia tulossa ja miten suunnitelmat on yleensä tehty.. Minkälaiset säännöt taloyhtiössä on; ulkomaalaissääntö, lemmikkieläinten pito, ym. ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 16:42

Kaupungeissa melkein ainut kysymykseen tuleva asumismuoto. Kerrostalossa on vähemmän kylmää pintaa asukasta kohti kuin omakotitalossa joten lämmitys on edullisempaa. Ompa vähemmän katu- eli tieosuutta hoidettavana per asukas.
Niin kaupunkihan tämä Raaseporikin on mutta täällä on vähempi kerrostaloja kuin esim. Helsigissä.
Kyllä joutuu kaikenlaista palvelua maksamaan jotka on kaupungin puolesta kilpailutettu?

Ei silti ole kaipausta "elementtikennostoon vapaaseen vankeuteen", vai miten tuo Lavi lauloi.
Sitten kun tossu lopettaa nousemisen niin lienee sama missä "palelutalossa koisii".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 18:43

Asun myös omakotitalossa..kyllä kulut on aika suuret. Itse joutuu kaikki huolehtimaan.
Kerrostalossa on varmaan edullisempaa asua,kun maksaa yhtiövastikkeen,veden ja sähkön..Hallitus päättää asiosta..niin ei tarvi omaa päätä vaivata,mitä pitäisi taas uusia ja korjata..Omakotitalo minulle ihan ehdoton ykkös asumista..saa puuhailla kaikkea kivaa..eikä kukaan ole mistään valittamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.03.2010 - 19:14

Omakotitaloissa kustannukset samaa luokkaa talon koosta riippumatta. Mutta kerrostaloissa asuntojen koko määrää vuokran suuruuden. Isoissa asunnoissa saattaa kuukausivuokra olla suurempi kuin omakotiasujan kustannukset kuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 19:20

Kerrostalossa asumisen hintaan vaikuttaa aika moni asia. Jos asut kerrostalossa, jossa liikehuoneistoja, niin luultavasti oma vastikkeesi on suhteellisen pieni, koska liikehuoneistossa se on n. 1,5 kertainen asuntoihin verrattuna. Jos peräkkäisille vuosille osuu putki- ikkuna- tai muita isoja remontteja, palaa rahaa kultakin osakkaalta rutkasti niiden rahoitukseen.
Jos asut vuokralla, vaikuttavat nuo edellä mainitut asiat myös kuukausivuokran suuruuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 21:47

ehkä periaateessa joo. edellä tulikin jo hyviä perusteluita.
Itse asun kerrostalossa, omistusasunnossa.
Tässä pääsee vähällä työllä.
Jotkut rivitalo yhtiöt voivat toimia pienellä yhtiövastikkeella, mutta siinä myös omakotiasumisen työt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 23:55

Näin vanhenevana - laiskistuneena - mielestäni paras asumismuoto on hissillinen kerrostalo ja vuokralla, ei tarvitse perikunnan tapella osakkeesta. Ei muita lumihommia kuin oman parvekkeen tyhjentäminen, muista asioista voi valittaa huoltoyhtiölle.
Tosin - paljon riippuu naapureista, kuten rivitaloissakin, sillä "huonot naapurit" voi tehdä elämän aika sietämättömäksi. Isossa talossa saa elää aika rauhassa omaa elämäänsä, ei ole kilpailua. Nimimerkki urbanisoitunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 11:04

Paikka jossa nyt olen on erittäin rauhallinen naapureita myöten. Kyseessä ns. pienkerrostalo ja useista asunnoistani ehdottomasti paras, sijainnista voi toki olla montaa mieltä. Itselleni tällä hetkellä edullisin asumismuoto.
Täytyy tosin huomioida onko kyseessä vuokra-asunto vai oma osakehuoneisto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 11:35

kaikki on suhteellista. nykyään joka asiasta pitää maksaa. jos haluat että pihasi luodaan, roska-astia tyhjätään pihalta, vesi tulee pakkasellakin ja sähköt toimii. kaipa siitä maksaa??