Vanhan kansan "sääprofeetat" sanoivat ennen: "Uusi lumi on vanhan surma"! Tuntuu kuin ei olisi totta lainkaan, vai onko??

Avainsanat: sää lumi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 17:13

Sanonta kyllä useimmiten pitää paikkansa, kun eletään maaliskuun loppua tai huhtikuuta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 16:30

keväällähän se usein pitääkin,
nyt vaan ei oikein keväältä näytä, ei allakan mukaan eikä ikkunasta katsoen ...

(tosin mustarasta aloitti eilen reviirinvaltauslaulunsa tuon vastapäisen koivun latvassa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 16:35

vanha kansa myös kertoo, että uudenvuoden jälkeen ensimmäisestä suojasäästä on 9 viikkoa
kun maa lumeton ja vedet vapaat.......
pitäneekö paikkansa, siis menisi toukokuun puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.03.2010 - 16:46

Kyllä se keväisin on, eli paikkansa pitää. Niin sanoivat muutkin kuin sääprofeetat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 17:53

Ei vielä tähän aikaan talvesta. Odotellaan muutama viikko, niin eiköhän se siitä hupene.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 18:07

Ei ihan vielä tässä vaiheessa..keväällä kyllä uusi lumi pehmentää vanhaa lunta..ja kun aurinko paistaa..lumet lähtee kohisten..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 18:58

Ans kattoo ny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.03.2010 - 19:40

Aurinko sitä vanhaa lunta enemmän sulattaa kuin uusi lumi. Kunhan nyt kunnolla alkaisi paistamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:19

Toivossa hyvä elää..........miten se jatkuikaan.Sää ennuste kertoi kuuntelin, että ensiviikolla yöt hyvin kylmiä,lunta tulee,päivät 5- pariiviikkoa ,stten tulee lämpöaalto ja aurinkoa.Katsellaan ja nautitaan.
Vanha kansa tiesi mahottoman hyvin kaiken.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 23:23

Anakii lumi on kastunut ja lisää tulee kyllä, mutta vanha kansa sanoo keväästä että kun puiden tyvien ympätys on paljas niin lisää lunta ei enää sada

Lähteet:
vanha kansa