Onko tietoa, koska suomessa tehtiin ensimmäinen elimensiirto??

Avainsanat: elimensiirto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2010 - 12:08

Lääkärilehden uutisia
Hyks teki ennätysmäärän elinsiirtoja
Julkaistu 18.01.2007 08.51
Viime vuonna Suomessa tehtiin uusi elinsiirtojen ennätys, yhteensä 293 elinsiirtoa. Elinsiirtojen tarve on kuitenkin vielä suurempi.
Kaikki elinsiirrot on keskitetty Hyks-sairaaloihin. Edellinen vuosittaisten elinsiirtojen ennätys, 276 siirtoa, on vuodelta 2004.
Eniten viime vuonna tehtiin munuaissiirtoja, joita oli 210 kappaletta. Maksansiirtoja tehtiin 53, sydänsiirtoja 17, keuhkonsiirtoja 12 ja yksi blokkisiirto (sydän ja keuhkot). Lapsipotilaille tehtiin yhteensä 26 elinsiirtoa. Munuaissiirrot ovat myös lasten yleisin elinsiirto.
Munuaissiirtojen tarve kasvaa voimakkaasti aikuistyypin diabeteksen ja dialyysihoidon tarpeen lisääntyessä. Sydän- ja keuhkonsiirtoja tulisi tehdä noin 40–50 siirtoa vuodessa, jotta yllettäisiin hyvälle kansainväliselle ja pohjoismaiselle tasolle.
Lapsilla yhä useampia harvinaisia synnynnäisiä tauteja voidaan hoitaa elinsiirroilla, joskus yhdistetyllä maksa- ja munuaisensiirrolla, joita viime vuonna tehtiin kaksi. Tällöin nopea sopivan elimen löytyminen on tärkeää.
Tulokset ovat huippua
Ensimmäinen elinsiirto Suomessa tehtiin vuonna 1964. Kyseessä oli munuaissiirto.
Pitkäaikaistulosten suhteen suomalainen elinsiirtokirurgia on tänään maailman huippua. Munuaissiirrännäisen saaneista elossa on viiden vuoden kuluttua 91 prosenttia, maksansiirtopotilaista 80–90 prosenttia ja sydänsiirtopotilaista noin 70 prosenttia.
Hyks tekee munuais- ja maksansiirrot Kirurgisessa sairaalassa, sydän- ja keuhkonsiirrot Meilahden sairaalassa sekä lasten elinsiirrot Lastenklinikalla.
Hyksin aktiivisimpia yhteistyökumppaneita elinluovutusasioissa ovat vuonna 2006 olleet etenkin Kuopion yliopistollinen sairaala, Tampereen yliopistollinen sairaala, Keski-Suomen keskussairaala, Mikkelin keskussairaala ja Vaasan keskussairaala.
Miia Soininen

Lähteet:
www.laakarilehti.fi/uutinen....347/type=1

Kysyjän kommentti

Näinhän se oli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2010 - 11:38

Varmasti ensimmäisen sydämmen siirtoleikkauksen jälkeen , joka tapahtui 3. 12 1967, sisarelleni siirrettiin munuainen vuonna 1969, ainutlaatuinen leikkaus Euroopassa, lääkäreitä oli 8 jotka tämän harvinaisen leikkauksen tekivät, Saksalainen kirurgi oli johtava lääkäri, sisareni olisi kuollut pissaansa jollei hänelle olisi munuaista tehty toisesta ihmisestä.

Lisätty: 26.02.2010 - 12:13

Eloon jäänti mahdollisuus oli todella heikkoa siirtoelimen saannin jälkeen, sisareni on elänyt 41 vuotta toisen ihmisen munuaisen saannin jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2010 - 12:40

Tänne olen sen kirjannut;
www.napsu.fi/vastaukset/kysy...3849#99531

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2010 - 12:45

Suomessa ensimmäisen sydämensiirron teki prof. S. Mattila mutta vuotta en muista. Tapahtui HYKS:ssa.
Lasten elinsiirrot tehdään aina Helsingin Lastenklinikalla, lastenkirurgia on oma erikoisalansa. Suomen ensimmäinen suolensiirto on tehty myös ko. klinikalla ihan hiljattain, onnistui myös hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.02.2010 - 23:37

Kuulin sen silloin kun se tehtiin, mutta en taatusti muista ajankohtaa. Kymmeniä vuosia joka tapauksessa siitä on.