Onko napsulaisilla tietoa, kuka keksi harhautuslaitteen nimeltä käkikello? Tuossa se ilmoittelee kesästä, josta ei ole tietoakaan.

Tulleeko enää koskaan, vai onko käen kukkumisaikakin muuttunut??

Avainsanat: kesä käki kello

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.02.2010 - 02:04

Tässä englanninkielistä juttua "laulavasta kellosta".
On aika vanha keksintö. En jaksa näin yöllä tuota rimsua suomentaa, mutta siitä näkyy hyvin nimet, paikat ja vuosiluvut.

Since antiquity there have been clocks with an automaton bird. The first one is credited to the Greek mathematician, Ctesibius of Alexandria (ca.285-222 BC), who in the second century B. C. "used water to sound a whistle and make a model owl move. He had invented the world's first "cuckoo" clock". Ctesibius may indeed lay claim to the first known "singing" clock which could be considered the ancestor of the modern cuckoo clocks.

Later, in the Middle Ages, in 797 (or possibly 801), the caliph of Baghdad, Harun al-Rashid, presented Charlemagne with an Asian elephant named Abul-Abbas and a mechanical clock, out of which came a mechanical bird to announce the hours. The maker of this clock remains unknown.

On the other hand, the elephant clock, invented by the Arab inventor Al-Jazari, featured a humanoid automaton in the form of a mahout striking a cymbal and a mechanical bird chirping after every hour or half-hour.

Finally, in Europe during the Late Middle Ages, roosters were used to call the hours in some clocks, like the first astronomical clock in Strasbourg Cathedral.

The first modern cuckoo clocks

Mechanical cuckoo, 1650

In 1629, many decades before clockmaking was established in the Black Forest, an Augsburg nobleman by the name of Philipp Hainhofer (1578-1647) penned the first known description of a modern cuckoo clock. The clock belonged to Prince Elector August von Sachsen.

Tiedot näkyvät poikkeavan oleellisesti suomenkielisestä wikipediasta...

Lähteet:
englanninkielinen wiki en.wikipedia.org/wiki/Cuckoo_clock

Kysyjän kommentti

Jälleen täydellinen vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.02.2010 - 15:53

saksalaiset tietysti

"Käkikello keksittiin Saksassa vuonna 1733" - wiki

on jo niin vanha keksintö, että ei ihme vaikkei enää pitäisikään paikkaansa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 16:44

Minulla se on varastossa. Täytynee tuoda varmaankin vasta kesällä ihmisten riesaksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 17:48

Kun olin lapsi oli serkullani käkikello..oli kiva lähteä aina kuuntelemman käen kukkumista..kun oli olevinaan niin ihmeelisä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.02.2010 - 22:23

Jos olet tyytämätön kukkujaasi, niin pistä postiennakolla tulemaan, otan mielelläni sen tänne seinälleni kukkumaan.