Miksi matikka pitää nylkeä?Onko sen nahka todella paksua kuin nahka?

Lisätty: 12.02.2010 - 10:43

Hmmmm,kuhaa ostan aina nahallisena fileenä hallista siis konaisen kalan ja kalamestari hoitelee taitavana ammattilaisena hommat,saan valmiin paketin kotiin vietäväksi.

Avainsanat: tyhmiä kysymyksiä ei ole

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2010 - 10:53

made, jota talvella pidetään suurena herkkuna, mutta vieroksutaan kesällä, on kesällä hyväkuntoisempi kuin talvella ja ravinto-opillisesti korkealaatuinen

mateen nahka on sitkeää, mutta kun made nyljetään menetetään nahkassa olevia makuja.
mateen voi myös kaltata (kala kastetaan nopeasti kuumaan veteen ja pintalima kaavitaan pois).
jos savustat madetta, niin kyllähän se nahkoineen savustetaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.02.2010 - 10:39

en varma , mut luulisin , itse kyl tykkään kalast ko kalast fileenä , tai ilman nahkaa, no silakat kyl menee nahkoineen , mut isommat kalat kyl otan nahattomax , viimestään ennen tarjolle asettamista ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 10:53

Oisko matikan nylkemisen syynä se, että on niin juuttaan limainen kala?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 10:54

Made on erittäin hankala käsitellä, nylkemisessä on omat konstinsa. Sen kalan kanssa en ala tappelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 10:55

Hmm..?Mistähän saisi matikan-nahka bootsit..?Oispa cool'ia! Täytyypä lähteä torille tai oikeastaan pilkille niin ois itse "metsästetyt"nahat monoissa,,Wautsi!!!! ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 10:57

'hienosteua' johon itsekkin sorrun aina silloin tällöin,
tarve riippuu kyllä siitäkin miten kalan aikoo valmistaa syötäväksi,
kaikki kalat pitäis savustaa kokonaisina, karvoineen , nahkoineen päivineen

- kalan käsittely on taitolaji, matikka ei ole yhtään sen hankalampi kuin muutkaan, osaamisesta se on kiinni -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 12:04

pitää joku päivä nylkeä 1 krokotiili siitähän saisi useammatkin kengät,kenkien tekoon matikka on niihin liian pieni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 18:21

Teurastus se vasta mielenkiintoista puuhaa onkin kun siitä ei saa otetta millään ja veri pitää kuitenkin valuttaa heti pois. Kerran olen osallistunut ko. tapahtumaan ja kyllä se nahka oli paksumpaa kuin rotalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 18:25

Kyllä on niin paksunahkainen..että on nylettävä..ihan helppo homma..kun osaa taidon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.02.2010 - 19:51

Minä olen aina nylkenyt, kun olen kuullut että se pitää nylkeä. Mutta en siitä ole muuta tehnytkään kuin kalakeittoa.