Keinoja ''esiintymispelon'' voittamiseen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2008 - 16:30

Ensimmäinen helpotus tähän vaivaan on huomata se, ettet ole yksin. Lähes jokainen potee esiintymispelkoa jonkin asteisena. Itse asiassa kohtuullinen määrä jännitystä on vaan hyväksi, on antaa lisäpotkua suoritukseen ja pistää sinut kaivamaan esiin ne todelliset kykysi.

Ihmisellä vaan on tapana helposti liioitella asioita ja sillä tavalla kasvattaa tätäkin alun perin hyvää juttua haittaavalle tasolle. Pääasia ei enää olekaan esiintyminen vaan sen pelkääminen. Kun kaikki ajatukset ja voimat kuluu sen pelon kanssa painiskeluun niin pääasia, eli esiintyminen, ei varmasti onnistu oikein hyvin.

Opaskirjat, kurssit ja nämäkin vastaukset tarjoavat monen moisia ’poppakonsteja’ selvitä tilanteesta. Ne on hyviä jos toimivat juuri itsesi kohdalla, mikäs siinä silloin niitä voi käyttää. Yhteistä niille kaikille on, että siinä hankalassa tilanteessa ne kääntävät huomiosi ja ajatuksesi pois siitä pelkäämisestä johonkin muuhun ja niinpä voit vetää ’show si’ vähän rennommin, niin hyvin kuin osaat.

Kun itse aikoinani painiskelin saman ongelman kanssa, pääsin vaivasta eroon vähän toista tietä. Tarkastelin (kirjoitin oikein paperille) mitä minä näissä tilanteissa oikeastaan pelkäsin. ”Ne nauraa mulle, mä en osaakkaan, joku osaa paremmin, sekoan sanoissani, mun hikiset kainalot näkyy takariviin, …. jne” . Kun tämä pitkä lista oli valmis, kävin sitä huolellisesti läpi kohta kohdalta ja ennen kuin siirryin seuraavan väittämään olin tehnyt itselleni selväksi mikä seuraavasta kolmesta väittämästä sopi kyseiseen kohtaan :

- tämä väite ei ole totta, tästä ei tarvitse välittää
- kukaan ei piittaa tällaisesta asiasta, miksi minäkään
- tässä on todellinen juttu, millä korjaan sen (esim. harjoittelen valmistaudun vähän paremmin)

Lopputulos oli se, että korjattavaa jäi kohtuullisen vähän, mieli rauhoittui todella paljon ja sitä esiintymispelkoa jäi jäljelle vain se terveellinen määrä. Muutaman kerran vuosien varrella olen joutunut uusimaan tempun, mutta muuten sain tästä jonkinlaisen ’kesto lääkityksen’ jolla olen mukavasti pärjäillyt, eikä esiintymiset tunnu hankalilta.

Tätäkin voit ihan itseksesi kokeilla. Nauti siitä että saat esiintyä …

Lähteet:
hikoilujen ja koikeilujen kautta kerätyt kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2008 - 08:25

Jokainen näyttelijäkin ilmoittaa,ttä heillä on pelon tunne,mennessään näyttämöllä.
Olen itse päässyt peloista kohtaamalla ne.Älä tuhlaa elämääsi pelkoihin,ne ovat aivan turhia ja ovat jäänne ihmisen kehityksen alusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2008 - 08:36

Nimistä itseäsi ja yritä muuten keskittyä samalla muuhun.
Kuvittele, että jokainen jolle esiinnyt on yksittäinen henkilö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2008 - 08:53

Itselläni auttoi, kun esim. musiikkitutkintoja suorittaessani kuvittelin, että tutkintolautakunta koostui koirista. :) Ajattelin vain, että siinä ne nyt istuu, ja kun olen soittanut nämä kappaleet, heitän heille luun. :) Kummasti karisi jännitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2008 - 19:00

Kun olen konsertissa soittamassa, sattuu aina virheitä. Siksi harjoittelen kunnolla ennen esitystä, että osaan asian täydellisesti. Kuvittelen yleensä, että katsojat ovat vain joitain ystäviäni, joihin yritän tehdä vaikutuksen taidoillani. Harjoittele esiintymistä paljon. Joissain ihan pienissä asioissa voit nousta korokkeelle ja alkaa "esiintyä". Tule itsevarmemmaksi. Muista vain HKK: Harjoittele, Kuvittele ja Kohtaa pelkosi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2008 - 22:11

Aloita kossupullolla ja vähennä sen nauttimisen määrää pikkuhiljaa ennen esitystä, kunnes määrä on jo niin vähäinen, ettet tarvitse sitä lainkaan. Tietenkin voit aloittaa myös puolikkaasta kossupullosta.