Kaivattaisiinko mielestäsi Suomessa enemmän talkoohenkeä, niin kuin kuulemma joskus ennenkin on meillä ollut?

Siis asiassa kuin asiassa eikä vaan täs lumijutus. Tuntuivat jopa nauttivan tästä talkoomeinigistä, saa olla avuksi ja luova:)
uutiset.msn.hs.fi/kaupunki/a...5252633928

Avainsanat: talkoohenki suomi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.02.2010 - 18:45

Tulinpa itse juuri vähän samanhenkisestä tilaisuudesta (täällä pääkaupunkiseudulla).

Ollaan 'poikien' kanssa kierrelty tällä pientaloalueella lapioimassa vanhusten, yksinäisten mummojen ja muuten vain mukavien yksinäisten naiseläjien posti- ja roskalaatikko polkuja auki.

Viikonloppuna aloitettiin yhden kaverin kanssa kaksistaan, tänään jo löytyi lapiomiehiä melkein enemmän kuin lapioitavaa.

- jonkun vaan pitää aloittaa -

Kysyjän kommentti

Onnittelut aloitteellisuudesta ja lykkyä jatkoon, taisivat avun saajan olla onnellisia moisesta yllätyksestä:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.02.2010 - 18:21

Tuollainen on harvinaista herkkua. Valitettavasti.
Pitää tulla näköjään isompi hätä, että moiseen ryhdytään pääkaupungissa. Ei se täällä landellakaan enä kovin tavallista ole, mutta kyllä noita muutama vuodessa löytyy, johon itse osallistun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 18:24

Ehdottomasti ellei verokarhu rupea sitäkin kyäämään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 18:50

Silloin kun asuimme rivitalossa..oli mukavaa,kun talkoilla siivottin piha keväisin siitiksi..
Gillasimme makkaraa ja vähän kaljaa kyytipojaksi.. kaikilla oli hyvä fiilis ja hauskaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 20:01

Meillä rivitalossa on vielä talkoohenkeä vaikka kuinka. Paitsi pihatalkoot ja talon ulkopuolen kunnostustyöt, teemme talkoilla myös toisinaan toistemme remontteja, muuttoja ja muuta sellaista. Mukavaa touhuta yhdessä ja talon yhteishenki vain paranee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2010 - 20:22

Minä sydämmistyin talkoo sanaan "90-luvun laman kourissa", pahkapäät tuli rakennusmestaria pyytämään talkoilla rakentamaan.
Vedin siihen vastavedon, että tähän saakka on isännällä ollut vara maksaa palkka, jo ovat köyhiksi käyneet, että pitää tuoda rahatkin tullessaan.
(Kyllä markkinamiehet osaa valmiiksi rakennettujen hinnat hilata pilviin).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.02.2010 - 20:44

Talkoohenkeä saisi olla enemmän, vaan kun ei ole. Varsinkin yksinäiset vanhukset ovat ihan pulassa, kun ei mikään asia toimi, jos ei apua saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2010 - 08:36

Talkoohengestä ja yhdessä tekemisestä on kovaa vauhtia liuttu hyvinvointiyhteiskuntaan jossa kaikki täytyy jonkun muun tehdä. Yhteiseksi hyväksi aika harva on valmis tekemään mitään.
Aamutv:ssä oli juttua siitä että huoltoyhtiöitä on menossa konkurssiin tämän lumisen talven johdosta. Herätti vähän kysmyksiä suuntaan jos toiseen.
Meidän talossa on viime aikoina ollut pihansiistimistalkoot, ullakon siistimisialkoot myös. Vuokralaiset eivät niihin osallisiu, vain osakkaat.
Maalla meillä on taas naapureiden kesken (yhteensä neljä perhettä) sekä kevät- että syystalkoot pihoilla. Kaikki eivät toki halua talkoita koska yksi pariskunta ei ole enää työelämässä ja heillä on aikaa hoitaa pihansa itse. Tulevat kyllä muille talkoisiin.
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä aika pitkään ja kun siitä ei saa palkkaa, lasken sen samaksi kuin talkoot.
Politiikan puolella teen ilmaistyötä etenkin vaalien aikaan. Osallistumisen olen oppinut kotikasvatuksen kautta.
Lumitalkoot Punavuoressa olivat onnistuneet.
Myöskin puiston siistimistalkoita on eri puolilla Helsinkiä (yhdet roskaavat, toiset puhdistavat...).

Myöskin Vantaanjokea puhdistetaan keväällä, sekä itse joeka että joenvartta. mieheni on ollut niissä talkoissa joka kevät(harrastaa melontaa). Eli väärä väite eteti kaupungissa tehdä talkoohommia, niistä ei vaan maakunnissa tiedetä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2010 - 17:01

Talkoohenki on yhä tallella täällä maaseudulla, onneksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2010 - 16:13

No ainakin siinä asiassa että hyväpalkkaiset voisivat lopettaa jatkuvan lakkoilun ja palkankorotusten vaatimisen. Se olisi talkoohenkeä parhaimmasta päästä.