Miten saa hammaslääkäri kammon pois. Kauheet jännitykset aina kun menen sinne. Vaikka tehtäis ihan tavallista ni en pysty syömään.

pelkään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2008 - 20:31

Mieti tarkkaan hammaslääkärikäyntisi läpi. Muuta ei tapahdu, kuin että puudutuspiikki hieman kirpaisee. Niin, kaikkihan sanovat että se "vain kirpaisee" vaikka todellisuudessahan se sattuu ihan mielettömästi, niinkö? Ei, ei se niin ole. Pelko antaa kuvitelmille siivet. Kipu ei edes kestä kauan, joten siitä on turha huolehtia. Sinun täytyy vain oppia olemaan rohkea, sillä se helpottaa elämääsi suunnattomasti. Monilla hammaslääkäreiden kotisivuilla on oma juttunsa hoitopelkolaisille. Ne kannattaa lukea tarkkaan. Muista myös aina kertoa hammaslääkärille pelostasi, sillä he eivät muuta tee kuin auttavat sinua. Eivät he ala esittelemään välineitään ja kertomaan että "ja tällä sitten porataan, tulee iso reikä kun porataan, se saattaaa vähän lipsahtaa kun ei osata oikein käyttää, mutta ei se paljoa satu, se on vain neljänkymmenen prosentin mahdollisuus että niin tapahtuu. Ja yksi hammashan se vain on..."
Hammashoitohan on tietysti aivan turvallista, että sitä ei tarvitse pelätä. He ovat alan ammattilaisia, tehneet työtä luultavasti monta vuotta ja tietävät tarkalleen mitä ovat tekemässä. He tekevät parhaansa sille, että hampaasi voivat hyvin. ;)

Lähteet:
Tietysti jos vain söisit vähemmän karkkia...! ;D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

uma
Vastattu: 11.08.2008 - 20:29

Etsi sellainen hammaslääkäri jonka hyppysissä ei tarvitse pelätä. Esim. korjauksia voi tehdä narkoosissa. Tietysti maksaa vähän. Olen vuosia ollut samanhamm.lääkärin potilas, ja hänen käsissään en ole ikinä tarvinnut pelätä, vaikka ei tehdä narkoosissa. Ja muista vaikka edes pyytää kunnon puudutus, niin ei takuula satu. Onhan niitä tietysti sellaisia "konitohtoreitakin" jotka ruhjoo ja repii, mutta karta sellaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 20:30

muutamia vinkkejä allaolevissa linkeissä.

pelkäävän potilaan hoito:
www.ajanhammas.fi/tmp_basic_...1&s=24

hammaslääkärillä
on keinot auttaa :
www.hammaspulssi.fi/artikkel...elko.phtml

kärsitkö hammashoitopelosta:
www.hammashaltiat.com/hoitopelko_4.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 22:30

Sano hammaslääkärille heti ovesta tultuasi että pelkäät. Minäkin sanon aina ja ymmärtävät. Hammaslääkäri suhtautuu silloin varmasti varovaisemmin sinuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2008 - 22:34

nykyään pelkokerrointa voi lievittää.
taitava hoitopari siinä auttaakin.
jos pelko erittäin paha niin nukutus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2008 - 08:10

Itse selvisin aikanaan vastaavasta ongelmasta ihan alkeellisilla kotikonsteilla. Jonkinlaisilla omatekoisilla mentaali harjoituksilla, en kyllä tiennyt mitään noin hienoa nimeä asialle silloin. Ajatelin ja kuvittelin koko homman etukäteen niin tarkasti ja moneen kertaan kuin suinkin mahdollista. Siitä seurasi, ettei varsinaisella haamaslääkärillä käynnillä tapahtunut mitään (ikävää) yllätystä, ja itse asiassa koko hoitoaika meni sen suuren helpottavan hetken ja tunteen odottamiseen kun kaikki oli taas siltä erää ohi. (melkein kuin olisi Joulua odottanut)

No tuollainen vaatii tietysti sellaista kohtalaista mielikuvitusta ja harjaannusta itsensä kanssa keskusteluun, mutta kyllä se minultakin onnistui jo alta kymppikesäsenä ja toimii vieläkin. Ainahan voit kokeilla jotain vastaavaa, se ei maksa mitään ja siitä voi olla ihan huomattavakin apu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2008 - 16:18

Jos on niin kauhea hammaslääkäripelko, et on jo tosi paha ongelma ja haittaa hammashoitoon menoa, niin sanoisin, että käy puhumassa tästä lääkärille (yleislääkäri), joka voi määrätä reseptillä jotain mietoa rauhoittavaa lääkettä, jota ottaa muutamaan tuntia ennen hammaslääkärille menoa, niin ei sitten niin jännitä, luulen ma, omakohtasia kokemuksia ei ole asian toimivuudesta, mutta kuullut monilta sen auttaneen asiassa.

Tsemppii....

Lähteet:
kuulopuheet