Miksi puunrunkoja maalataan valkoisiksi alaosasta?

Etelämpänä euroopassa ilmiö on toisin paikoin aika tavallinenkin. Miksi?

Avainsanat: puut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 14:34

Venäjälläkin "maalaavat". Venäläinen tuttavani kertoi, että se olisi jokin puunsuoja- / -hoitoaine, kun ihmettelin kaupungin keskustassa, puistoissa ym. näitä maalattuja puita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 13:56

Saksassa ovat niin lähellä tien reunoja joten näkyvät paremmin auton valoissa pimeällä.
Ajattelin näin 60-luvun alussa autoillessani siellä yö aikaan pyökkikujia. Olin yhden talven töissä siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 15:01

Jos vaikka jänikset ja muut jyrsijät jättäisivät ne tuolla tavoin paremmin rauhaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 15:45

Eikös ole jotain valkeaa ainetta, jota laitetaan sen vuoksi että se maistuu jänisten suussa pahalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 16:35

valkoinen väri heijastaa valoa pimeässä,
puut näkyvät paremmin teiden varsilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 16:38

Maa merkkejä C1-YRTE -Vt
Olisiko kenen tiedostoissa ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 16:42

Näkyy yöllä paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.01.2010 - 18:38

Minä kallistuisin noiden jyrsijöiden karkoitustarkoituksen puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 18:59

Jänikset ei ainakaan tykkää jyrsiä maalattua puuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 20:06

Pitävät myyrät loitolla, sekä muut alhaalta ylöspäin mönkivät eliöt. Tämän kertoi paikallinen toriparlamentti Neukirchenistä. Eli maalataan jotta puut kasvaisivat se on jotain kalkki sekoitusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 20:28

Täällä Egyptisä maalataan sähkötolpatkin alhaalta valkoisiksi, siis valkoinen näkyy pimeässä vaikka peruutuspeilissä paremmin kuin maalaamaton puu, tolppa tai muu este.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 21:42

kalkkimaalia ,pitää tuholaiset loitolla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.01.2010 - 14:01

Hyönteisten torjumiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2010 - 11:30

Aivan oikein ovat jotkut arvanneet eli tuhohyönteisten torjumiseksi. Tämä käytäntö on siis Euroopassa, muualla en tiedä josko käyttävät valkoista väriä valon korvikkeena... oudolta kumminkin tuntuu.