Mitä ymmärrätte sanonnalla käydään orpanoissa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 15:01

ja iha oljamis?
Miul ei oo noita serkkuja siunaantunt, joten en oo käynt.

Kysyjän kommentti

vanhemp kansa puhuu täälläpäin orpanoissa tai oljamissa eli syystöiden jälkeen miniä lähti vierailemaan entiseen kotiinsa. Tai muulloikin mikäli oli aikaa, mutta suomenkielen murteissa on eri asioilla eri käsitteitä riippuen asuinalueesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.01.2010 - 00:19

riippuu nyt vähän asiayhteydestä

noin yleensä ottaen voisi ajatella sen tarkoittavan sukulointia

sitten sellaisessa kaksimielisessä asiayhteydessä voi olla kyse lievemmän sorttisesta sukurutsauksesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 06:22

jopas on minulle ihan uus sana...mut vähäviisas jo valistikin, jot kait se sit noin menee ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 06:54

Suomalainen sanakirja sanoo näin;
books.google.fi/books?id=Lfc...mp;f=false

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 07:13

Yhtäkkiä tuli mieleen ,käydä serkkujen luona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 08:22

karjalainen mummoni puhui orpanoista, serkuista ja jollain oli sukunimenäkin Orpana Sakkolassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 08:36

En tunne sanaa, ei sano mitään minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.01.2010 - 10:24

Serkuiksi olen heitä luullut tähän asti, eli käydä sukuloimassa serkkujen luona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:26

Käydään serkuilla siis sukulaisisa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 10:56

sukulaisissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 12:03

Sukulaisten luona käyntiä, varmaan sellaisessa paikassa jossa serkkujakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.01.2010 - 18:22

Sukuloimassa serkun luona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.01.2010 - 20:16

Karjalaisen kansanviisauden mukaan orpanat ovat serkkuja ja niiden luona sitten tietenkin orpanoidaan. Kun taas lännessä serkkuloidaan. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.01.2010 - 09:45

Sukuloimassa käymistä..Orpana on ainakin tuttavani sukunimi..,,silloin tulee käytyä Orpanoilla...orpanoissa...