Oletteko havainneet että tänä talvena on...

...ollut lintulaudalla monenlaisia lintulajeja, meillä ainakin
esim tällä viikolla on käynyt sellaisia lintuja joita en tunne, olen
kyllä netistä katsonut ja vertaillut, omiin kuviini, onkohan metsissä
nyt ruokapula kun tosiaan lintupariskunnat päivittäin käyvät katsomassa
mitä herkkuja heille olen keksinyt, tänään vein puolukoita ja pähkinähedelmä-
sekoitusta (niissä ei ole suolaa).

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 21:05

Pohjolan kovassa talvessa kuolee paljon pakkaseen nuoria lintuja.Nyt kun vielä isot vanhat metsät hakataan kovilla pakkasilla matalaksi niin entistä vähemmän niillä ruokaa ja suojaa .Olen sen pannut merkille.
Oravatkin on tehneet vanhoihin kuusipuihin talvipesänsä missä talvehtia .Yllätys metsäkone käy kiinni kuusen runkoon, kaataa sen karsii ja tahti jatkuu kunnes kaikki sileetä, ei puun puuta.
Se on ihmisenaiheuttama maanjäristys pienille metsän eläjille.
Tässä tehty hakkuita usean vuoden ajan ja selkeesti vaikuttaa ,ihan kaikkeen.Käpylintukin kadonnut kokonaan .Nyt meni teerien kuherrus paikat .
Täällä aikaisemmin ollu paljon erinlaisia villi eläimiä ja linnustoa.

Mulla on täällä ollut syömässä keltasirkkui ,viherpeippoi ,kuusitiaisia ,hömötiaisia,pyrstötiaisia ,
talitiaisia,sinitiaisia,töyhtötiaisia,punatulkkui,viitatiainen,urpiaisia,vihervarpunen,,puukiipiä,varpuspöllö ,
varpushaukka,käpytikkoi,palokärki,närhi,järripeippo,mustarastaita,oravia,harakoita,variksia.Ei varmaan tullu ihan kaikkia.Nälkä kaikilla huutavan kova.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.01.2010 - 19:56

Voi kun mukavaa että joku ehtii ja pystyy laittamaan tarjolle monipuolisia antimia!

Itse en pääse bogailemaan kuin viikonloppuisin - työ haittaa harrastuksia!

Viime talvena meidän takapihalla vieraili valkoselkätikka naaras - samalla seudulla oli nähty myös uros - tosin toisella puolella kylää - toivonpa totisesti että nämä kaksi kevään tullen kohtasivat toisensa.

Nyt on pitänyt tyytyä talitintteihin - yksi mustarastas aamuhämärissä ensimmänen kulkija ja jonniin verran vihervarpusia. Puluja muutama harakoita silloin tällöin ja tietysti variksia.
Tilhet ovat olleet tänä talvena piristävä lisä laudan alla - eivät hae laudalta mutta maasta kelpaa siemenet kyllä.

Niin ja yksi orava (joka on mokoma kakkinut laudalle) - on aikamoinen taituri kun itsensä kapean laudan reunalle asettaa keikkumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 20:14

kiva ,kun pidät nuist pikkuisist siivekkäist huolta... itse en niitä ruoki , mut syvässä lumes on varmaankin tipusten ateriat, jot hyvä kun on noit hyvii ihmisii ,jotka heittii ruokkii ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 20:44

Varpushaukka on syönyt meidän mamman syöttämät pikkulinnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2010 - 22:42

Meiltä on pikkulinnut hävinneet tyystin,ei ole näkynyt viikkoihin.Kerrostalo asukit eivät saa ruokkia lintuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 12:37

Meillä käy varpusia ja tinttejä. Ja sitten sellanen isompi musta, pyörehkö, lyhyt pyrstö, aika keltainan pitkähkönokka. En ole varma mikä se on. En ole ennen nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 14:39

Ankaran talven aikaan lintujen ruoka käy vähiin ja etsiytyvät asutusten lähelle. Lintuja myöskin menehtyy pakkasilla harmillisen paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 16:08

Mua vähän nauratti, kun tikka oli ihan selällään syömässä pikkulinnuille laittamiani talipalloja. Kyllä niitä riittää kaikille. Asento vaan oli niin hauska.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.01.2010 - 19:17

Meidän pihassa ei ole vierailleet kuin talitinttiparvet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2010 - 23:49

Ei ole kovin paljon näkynyt pikkulintuja tänätalvena..Rannikolta lentäneet pois..