Hei vanhat napulaiset..mitä söimmen nuorana 50luvulla..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2010 - 14:36

Kalaa (kuha,hauki,ahven, siika, made, silakka, turska...) paistettuna, suolattuna, keitettynä, uunissa kypsennettynä, savustettuna, halstrattuna ....

kaurapuuroo, silakkalooraa, lihasoppaa, makkarasoppaa, hernesoppaa, läskisoosii ja muusii, tillilihaa ...

nuo nyt muistin oikopäätä, olihan sitä evästä silloinkin .

Kysyjän kommentti

Näitä kaikkia juuri..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.01.2010 - 14:00

en oo niin vanha mutta ruokaa se taisi olla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 14:20

60-luvulla kaurapuuroa.hernekeittoa ja läskisoosia joka on edelleenkin mieliruokani, 50-luvun paastosin ainakin sen alun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 14:37

Muistan yhden "lempiruokani".
Paketista kaurahiutaleita lautaselle ja päälle kylmää maitoa ja sokeria, sen piti antaa vähän aikaa imeytyä jolloin ne pehmeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 15:45

En ihka viiskytlukuu muista, kun silloin synnyin, mut sen jälkeen 60-70-luvulta muistan, et viikonloppusin oli sitä parasta ruokaa (ja vain silloin). Muistuu mieleeni, et palapaistia, keitettyi perunoit, silakkapihvejä, muussia, jauhelihakastiketta, karjalanpaistia, hernerokkaa, makkarakeittoo, lihakeittoo, kesäkeittoo, kalakeittoo, jauheliharisottoo, läskisoosii, silakkalooraa, makaroonilooraa, ja kuten valperi loihe lausumahan, myös sitä tillilihaa. Kanaviillokkia, maksapihvejä kastikkeineen + sipulirenkaita ja puolukkahilloo... näit muistuu mieleen niin paljon ja monta varmaan tulee mieleen myöhemminkin. Jälkkärinä/muuna särpimenä/aamupalana oli köyhiä ritareita, lettuja, pappilan hätävaraa, marjakiisseliä (sitruuna tai punaherukka), mannapuuroo, riisipuuroo, kaurapuuroo, ruispuuroo, makaronivellii, helmiryynivellii (=sammakonkutuvellii), munavellii. Iltasella oli lämpösii voileipii uunissa tehtynä, höyrytettyä makkaraa... ihania muistoja ja suurinta osaa näist teen aina kotosal vieläkin, perinteist pitää mielestäin pitää kiinni ja viedä tuleville polvillekin, on ne kuiteskii niin hyvii, et mikroruuat voittaa mennen tullen:) apropoo, tuo mitä putte eellä sanos, kauraryynei, sokerii ja maitoo, joskus rusinoita sekaan... se oli meillä aika jokapäivänen herkku, kun meittii minä ja kolme veljee, jokka sitä ruokakaappii kasvavina kovastikin tyhjensimme...voi äiti ja iskä parkaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 15:48

Tuo Valperin ruokalista oli tuttu. Lisäksi söimme maitopottua, perunavelliä, erilaisia laatikkoruokia ja sitten ihan noita mitä tuo Jonin13 just tuossa edellä luetteli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 16:08

Läskiä pasitin pannulla rasvassa paistettuna.Nykyään sitä sanotaan hienolla nimellä pekonia. ryynimakkaraa mutta,sitä kyllä löytyty nykyisin myös kaupasta.meidän lapset eivät suortu sitä syömään.Makaroonivelliä oli isäni herkku aikoinaan. hyi en kyllä enää minä söis moista.Sit kala keittoa missä kalan päät mukana.En muuten söis sitäkään nyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 16:22

rössypotut vielä muistan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 17:09

En oo tuota aikaa eläny, mut Puten mainitsema herkku on penkkivelliä, ollu ainaski meillä. Hyvää on. Makaronivelliäkin keitän silloin tällöin. Perinneruokaa. Maitoperunaa keitteli mummoni. Perunavelli on ihan käyttökelposta nykyisinkin... Kalasilmävelli oli niistä Helmi-perunajauhoryyneistä keitetty velli. Vellin lisäks oli aina ruisleipää tai kukkosii. Ja taas nälkä siirty...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 17:30

olin kans kovin pien, mut mitä me söimme ennen flooraa...hmm... no eiköhän ne ruat oleet ihan niit perusruokia...ja tietty ne äidin leipomat pullat , piparit ym leivonnaiset....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.01.2010 - 18:03

Perunaa ja nappasvettä. Kaurapuuroa ja hiivaleipää. Mustikkakeittoa ja tuoretta pullaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 18:23

Viikonloppuisin saattoi olla jopa porsaankyljykset. Arkena oli hyvin usein läskisoosia, jonka minä valmistin perheelle, ennekuin isä ja äiti tulivat töistä kotiin. Siskonmakkarakeittoa oli aika usein. Makkaraa syötiin harvoin, se oli jo vahan ylellisyyttä. Siitäköhän johtuu, että makkara maistuu edelleenkin niin hyvältä. Punakaalia äiti raastoi lisukkeeksi, siihen etikkaa ja öljyä. Maustekurkkujakin oi aika usein, samoin etikkapunajuuria. Tonkkamaitoa viiden litran kannussa- Paras leipä oli tukholman limppu tuoreena. Ranskanleipää ja polakkaa syötiin vaaleana leipänä, ruisleivästä en pitänyt. Leivän päälle laitettiin meijerivoita. Silakoita paistettiin usein, ja tietenkin voissa. Äiti teki usein lettuja, niiden kanssa oli omatekoista mansikkahilloa. Köyhiä ritareitakin tehtiin joskus kuivuneista leivänpalasista. Joskus koulun jälkeen tein pussikiisseliä, olin jo silloin kovasti herkkujen ja kaikenlaisten makeiden perään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 18:40

Ei ole mitään lisäämistä noihin ruokiin,tuttuja ovat,niin ja meidän äiti paistoi leivän itse,ruisleivän ja rieskan,mie,kun olin nuorin miulle tehtiin rieskataikinasata kaaliais kakkara.Hyvillä eväillä olen kasvanut näin isoksitytöksi,kun nyt olen,joittenkin mielestä liiankin isoksi.Minä taas olen sitä mieltä,et se on kateellisten panettelua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 19:05

Tuttuja ruokia tuossa oli. Leivät leivottiin itse. Karjaa ja kanoja oli, elikkä läskisoosia, kinkku omasta takaa, jauhelihaakin jauhettiin, munakokkelia, pannukakkua, lättyjä. Paljon puuroja ja kiisseleitä metsämarjoista ja omenista. Puolukkavispipuuroa. Makaronit ja makkarat olivat ylellisyyttä. Omista herneistä hernekeittoa. Kesäkeittoa juureksista. Kaalilaatikkoa. Kalaruokia omista kalavesistä pyydetyistä hauista ja ahvenista. Kastikkeita sienistä. Peruna löysi tiensä melkein joka aterialle. Omenaviipaleita kuivatettiin talviherkuttelua varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 20:18

Läskisoosi perunoiden kera usein ja perunakeitto jossa oli lihantapaista joukossa.Talkkunajauhoja piimän kera ja vellejä.Karkkia ei juuri ollut mutta sen korvasi taatelilevyt jotka oli tosi makeita mutta enää en söisi vaikka niitä myynnissä onkin.Metsämansikoilla herkuttelin kun niitä oli paljon.Ketunleivät ja suolaheinä maisui myös.Leipänä oli hiivaleipää ja"ranskanpullaa".Teemakkaraa oli joskus leivän päällä sekä hampparin käyrää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 21:21

50.luku hetkinen mietiskelen tuota.
Minkä minä muistan ranskanleipää, ryynimakkaraa, veripaltuuta, verilättyi,läskisoosia ,kania,kukkoi,
pottui,itse tehtyä kirnuvoita ,kurria ,ternimaidosta uunijuustoo,variksen ja kanan munia,2viikkoo hellalla kiehunutta samoilla poroilla sumppia,lanttui, punajuuria,porkkanoi,nauriita,marjoi.rapanperiä tuoreena,riisipuuro,Kaikki mikä eteen tuli kelpasi.
Meni tuoreena ja ruuaksi valmistettuna.Omavarais taloutta .Sieniä ja sikoi.Joskus hampparin väärää ,kalaa.Meillä oli tosi niukkaa.Aina kamala nälkä kaikilla.Sen muista.Äiti teki pullataikinaa muoviämpärillisen niin me pisteltiin taikinaa syödä ennenkun kerkisi paistamaan.

,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2010 - 21:45

Kyllä normaali arkiruoka oli läskisoosi ja perunat, mutta viikonloppuisin oli sitten jo karjalanpaistia ja uuniperunoita ja kukkakaalia , mukavia muistoja on ne ruuat mitä ennen syötiin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.01.2010 - 23:00

Perunat ja läskisoosi, ryynimakkarat, siskonmakkarakeitto. kaalikeitto, hernerokka, lettuja, ranskanleipää ja hiivaleipää. Uunipuuroja, karjalanpaistia, porsaan kyljyksiä viikonloppuisin. Silakoita oli myös usein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2010 - 10:09

Samoja ruokia kuin edellä. Paras herkku mummolassa oli talkkunajauho-piimä ja siihen sokeria sekä itsepoimittuja mustikoita.