Onko kellään kotieläimenä marsua?Jos on niin minkälaisia kokemuksia siitä eläimestä?

Avainsanat: kotieläin marsu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.01.2010 - 18:02

Marsuista riittäisi juttua vaikka kuinka pitkään -

Heti alkuun oikaisu: Kissanainen (?) Marsutko lyhytikäisiä(?) riippuu siitä ihan mihin vertaat?
Meidän "Mummo" eli peräti 9 vuotta eli pidempään kuin moni suurirotuinen koira!
Toinen oli hiukan lyhytikäisempi - sairastui pään sisässä olevaan kasvaimeen ja nukkui (nukutettiin armosta) pois n. 3,5 vuotiaana.

Eka marsupoika oli "tapaus" josta riittää juttua vieläkin - jos ei ihan päivittäin niin ainakin viikottain oli se sellainen kaveri että harvoin tapaa! Uskokaa tai älkää hän osasi jopa laskea: ensimmäinen ovenkolaus kertoi että "jaha - se meni ulos" mutta kun ovi kolahti toisen kerran niin armoton meteli (kesäaikaan) "Heti heinää tänne ja äkkiä - se on herkkua"!!! ym. monta hauskaa hetkeä hänen kanssaan vietettiin.

Nyt meillä on jälleen kaksi kaverusta tyttö ja eunukkipoika (poika pääsi palleistaan jotta yhteiselo olisi mahdollista)

En voi muuta kuin suositella marsuja lemmikiksi: ovat sosiaalisia - ystävällisiä - mukavia - lutuisia- ihania - älykkäitä ( joo, oikeesti:on ne) kaikinpuolin valloittavia olentoja!

Niitä pitää aina olla (vähintään) kaksi koska ovat laumaeläimiä!
Suomen eläisuojelulaki määrittää asian näin ja eläinkauppiaat jotka yksin kappalein näitä myyvät ovat kyllä aika asiantuntematonta sakkia!

Ihan pienen lapsen kaveriksi niistä ei ole - sitten vasta kun lapsi osaa käsitellä niitä riittävällä varovaisuudella - naaraat painavat n. kilon ja urokset vähän enemmän. ja ovat aika "valuvia"jos ei kädet riitä pitämään niitä kunnolla kiinni. Hollannissa muuten eläinsuojelulaki kieltää marsujen pussaamisen - tosi juttu - marsu kun luulee että se syödään - niin ovat edelläkävijöitä nuo hollantilaiset.

Kun "mursu" marsun hankkii pitää sitoutua päivittäiseen huolenpitoon - saattaapi tulla eläinlääkäri kuluja jos eläin sairastuu ja sinnehän ne on vietävä jos ongelmia tulee!
Häkki kannattaa olla riittävän iso (meillä asuvat kaneille tarkoitetussa häkissä)
- helpompi pitää puhtaana ja kyllähän eläimillä pitää olla tilaa liikkua.

Työlästä on mutta sen vaivan arvoista jos eläimistä oikeasti tykkää:)

Marsuilla on ihan omat suomenkieliset nettisivut jonne kannattaa kirjautua ja etsiä
lisätietoa! Löytyy osoitteesta : www.marsut.net/

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta vastauksesta sinulle.Onko sinulla itsellä 2 marsua? Ja kiitos myös tosta linkistä mistä voi katsoa tietoa marsuista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.01.2010 - 12:22

Ei ole tällä hetkellä mutta on ollut kaksi marsua. Mukavia lemmikeitähän ne oli ja hyvin seurallisia. Pystyi ottamaan syliin kun katsoi vaikkapa tv:tä ja siihen ne rauhoittui nukkumaan :) Vapaanakin ne juoksenteli useasti. Minusta ne oli ihan helppohoitoisia eikä sairastelleet koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.01.2010 - 14:12

Helppoja hoidettavia mutta valitettavan lyhytikäisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.01.2010 - 19:05

Ei ole marsua..mutta lapsen lapsella oli aikanaa..ja oli hirveä itku,kun marsu kuoli..Minä en marsuista kyllä tykkää kotieläimenä..