Mikä on metsätaloussuunnitelma?

Avainsanat: metsätaloussuunnitelma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.08.2008 - 12:22

termiä Metsätaloussuunnitelma ei löydy sen enemppää laki- kuin alan neuvontamateriaaleistakaan.
Metsäsuunnitelma (linkki alla) kattaa järjestelmällisen metsänhoidon toimenpiteet
Metsävarojen käyttösuunnitelma on taloudellisen hyötykäytön kirjattu suunnitelma (pakollinen?) Yhdessä näitä kahta ilmeisesti voisi nimittää Metsätaloussuunnitelmaksi?

"Metsänhoidon järjestelmällisyyttä helpottaa metsäsuunnitelma. Se sisältää kartan metsäalueesta, metsäalueen jaon kuvioihin, käsittelyehdotukset kullekin kuviolle sekä ennusteen metsikön tulevasta kasvusta, kehityksestä sekä tuotoksesta. Kuviolla tarkoitetaan metsikköä, joka on iältään, puulajiltaan ja kasvupaikkatyypiltään samankaltaista, eli jolle voidaan ehdottaa yhtä ja samaa käsittelyvaihtoehtoa. Kuviot on numeroitu. Metsänhoidolliset toimenpiteet tehdään aina koko kuviolle ja kuvioittain. Metsäsuunnitelma ei ole pakollinen. Se tehdään yleensä noin kahdeksikymmeneksi vuodeksi kerrallaan, mutta suositellaan päivitettäväksi tätä lyhyemmällä aikavälillä"

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4talous

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.08.2008 - 11:16

Luulisin,että sillä takoitetaan metsän taloudellista suunntelmaa.Esim.hakkuut,puun myynti,metsän "siivous" jne.Tarkoituksena on saada metsä tuottamaan mahdollisimman paljon ja oikeanlaista ja kokoista puuta.