Oletteko käyneet autzwitzin keskitysleirillä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.01.2010 - 18:18

No hitsi - joskus 80-luvun loppupuolella olin portilla mutta matkaseurue teki tenkkapoon ja ei halunnut mennä - oli kuulemma liian ahdistava ajatus.
Itse kyllä olisin mieluusti käynyt - josko se olisi auttanut ymmärtämään ja kunnioittmaankin historiaa enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.01.2010 - 18:25

Olin liian nuori silloin kun se oli toiminnassa.
Museossa täytyy vielä poiketa kun on autolla matka sinne päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 18:31

En siellä, mutta parissa muussa kylläkin.
Dachaussakin näki ihan tarpeeksi. static.panoramio.com/photos/...022596.jpg
Karu huone, kuten kaasukammiotkin ja kaikki muutkin. Puistattava kokemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:09

olen käynyt. Ihan hieno paikka oli, kävin siellä pari vuotta sitten. Jos olet menossa kannataa kanssa käydä puolassa eräässä suolakaivoksessa on meinaan siisti paikka se suolakaivos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:12

kävin 80-luvun puolivälissä. kaverini kanssa tehtiin kevätretki Puolaan, Auswitzissä myös pistäydyttiin, kahdestaan tepasteltiin oppaan perässä, vei meidät krematorioon, avasi kohteliaasti oven ja päästi meidät ensin sisälle, samantien ovi paukahti takana kiinni, olipas ohkainen olo,
oppaan mielestä hyväkin tsoukki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:23

Kyllä olen syksyllä 1987. Oli jotenkin ahdistava kokemus mutta toisaalta herätti suuren kiinnostuksen aikansa tapahtumiin ja historiaan. Tuli luettua melkoinen määrä sen jälkeen kirjallisuutta koskien sotaa ja vankileirioloja sekä yleensäkin juutalaisvainoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:23

En ole siellä käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 19:51

en kyl uskailtais sin mennä ja miksen uskaltais .. oikeesti uskon vakaasti , et siel on paljon levottomia henkijä .. enkä haluu heihin törmätä .. nimittäin , jos en ole koskaan kertonut , niin uskon kummituksiinkin... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 20:46

En ole käynyt vielä. Netistä olen katsonut kirjoituksia ja kuvia ja
fideoita, kyllä ne asiat pistävät ihmisen hiljaiseksi todella.
Aion kyllä joskus mennä sinne paikanpäälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 21:17

Juu kyllä olen. Tuttu paikka. Ensimmäisen kerran vuonna 1974 käydessäni sinne ei niin vain löytänytkään. Ei ollut vielä suosiossa. Sen jälkeen olen käynyt kaksi tai kolme kertaa. Ajeli taannoin usein Puolan halki Eurooppaan ja ohimennessä tuli poikettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 21:54

Onpahan tuolla tullut päivä vietettyä ja mielialan sai pilattua pahemman kerran!
Kauhea paikka tosiaankin! Voi niitä ihmisparkoja, jotka ovat siellä joutuneet kitumaan ja lopuksi henkensä menettämään hirviöiden käsissä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.01.2010 - 22:56

Eipä ole tullut tutustuttua siihen kuin telkkarin välityksellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 09:15

En ole käynyt, olen ajatellut että on rankka kokemus. Mutta monelle muulle se on ollut sata kertaa rankempi joskus, ehkä joskus tulee käytyä. pari kertaa olen Puolassa käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2010 - 11:45

En siellä mutta olen käynyt Stutthoffin leirissä joka on myös Puolassa.
ON ne karseita paikkoja, mutta silti suosittelen.