minulla on noutaja koira, jolla todettiin vuoden vanhana e lonkat eli pahimmat. koirani on 2 v. nyt eli hoitoneuvoja tiedustelen.

eläinlääkäri antaisi piikin tai lääkkeitä.

Avainsanat: lonkkavikaisen koiran elämän helpottaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.01.2010 - 21:21

Meidän noutajalla oli myös e lonkat,eli muuten 13-vuotiaaksi eikä mistään tiennyt ,että lonkat on niin huonot...Kipulääkettä sai viimesenä elinvuotenaan,kun totesin,että jos ei oo kipuja ei syödä lääkkeitäkään.Uiminen oli oikein hyvä liikuntamuoto ja sitä Emmi rakasti....Ihan normaalia elämää elettiin koko Emmin elämä,mutta rapuissa ei paljon kuljettu eikä mitään hyppyjä,muuten koiran ehdoilla mentiin...Eikä tuo haukku siksi kuollut,että lonkat oli huonot vaan maksa laajeni....Meille lääkäri sanoi,ettei tuo koira elä kuutta vuotta pidemmälle,mutta toisin kävi....Sitten jos rupee kärsimään niin koirientaivaassa ei ole kipuja.. Rimadyl on hyvä kipulääke,jos tarvii lääkettä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.01.2010 - 19:19

lääkkeitä antaisin itse niinkauan kun niistä apua on, ja jos koira on iloinen ja reipas eikä kärsi, miksi lopettamaan.

tuolla on neuvoja ym. www.shetland.fi/Artikkelit/L...NKKAA1.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 20:03

Lääkkeet on parhaita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.01.2010 - 20:34

Lääkkeitä siihen asti kun niistä on apua, sen jälkeen piikille. Kiduttaa ei saa kipujen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2010 - 23:59

Pidä koirasi hoikassa kunnossa ja lenkkeile sen ehdoilla niin kyllä se pärjää itselläni oli kultsu E 2 lonkilla ja eli 12 ja puoli vuotiaaksi onnellisena ja sai viimeisenä kahtena vuotena puolikkaan disperiinin kun näytti siltä että on tarvis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.01.2010 - 01:46

Vaihda eläinlääkäriä, jos se oikeasti suosittelee laittamaan noin nuoren koiran piikille. Vai oireileeko koira jo? Onko sillä kipuja ja liikkumisvaikeuksia?

Laadukasta ruokaa ja kiinnitä huomiota liikuntaan. Tämä koira ei pysty harrastamaan agilityä tai mitään sen suuntaistakaan. Nivelrikon riski kasvaa, kun koirasta tulee iäkkäämpi. (Cartivet on hyvää ja riittoisaa nivelten hyväksi. Syötän sitä 9v. pappakoirallemme.)

E:n lonkat tarkoittaa käytännössä, että lonkkamalja puuttuu kokonaan. Toivon, että sulla on sydän paikallaan ja päästät ystäväsi sateenkaarisillalle, kun se on vielä siinä kunnossa, millaisena haluat sen muistaa. Jos vaikuttaa siltä, että koiralla riittäisi virtaa, mutta fysiikka ei kestä, niin eihän sitä tekemiseen luodun koiran pää kestä.

Hurjasti voimia sulle. Mä olisin totaalisen murtunut tällaisesta uutisesta... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2010 - 17:55

Voi kuinka taksari722 osasit antaa hyvän neuvon - mitäpä sitä toistamaan eli turhat herkut pois - hoikkuus kunniaan ja liikunnalla lihasta tukemaan niveliä ja lonkkia. Olipa törppö tohtori kun piikkiä tarjosi - mutta ehkäpä hänellä oli joku oma näkemys ja huono (oma subjektiivinen) kokemus asiasta. Ei kuitenkaan piikkiä ei missään nimessä.
Koiriapa saattaa olla tänäpäivänä E lonkilla vaikka kuinkapaljon - eihän niitä kuvata kuin murto-osa ja silti elävät ihan täyttä onnellista koiranelämää:)