Naapuruston mies pitää tottelemattomia koiriaan irti eikä ole moksiskaan huomautuksista. Mitä ihmettä mä voin tehdä?

Tää mies asuu koirieen vilkkaasti liikennöidyn kauttakulkutien varrella, jonka poikkitiellä me ollaan heidät jo aika monta kertaa kohdattu. Hänen koiransa alkavat haukkua ja murista nähdessään meidät kadun toisessa päässä. Ne tulevat kohti ja uhittelevat eivätkä lähde hänen kutsustaan pois. Mies kävelee tien toisella puolella ja viheltelee niitä välillä. Mä olen oikeasti joutunut asettumaan omien koirieni ja hänen toisen koiransa väliin, jottei tule tappelua eikä hän tullut edes hakemaan koiraansa pois. Me ollaan sanottu hänelle, että laittaa ne kiinni, me ollaan kyselty, että mitä hän oikein ajattelee pitäessään niitä irti täällä ja hän vaan naureskelee. Pari kertaa kohdattuamme tää poppoo me ollaan jo ruvettu vaihtamaan suuntaa, koska koirat saattavat juosta takaisin meidän luoksemme vielä sittenkin, kun me ollaan kohdattu.

Tää on rivitalo- ja omakotitaloaluetta, täällä asuu paljon lapsia ja paljon koiria. Milloin tahansa sieltä kulman takaa saattaisi tulla mitä vain eikä hänellä ole koirat missään määrin hallinnassa. Laki sanoo, että irtiolevan koiran omistaja vastaa niin omansa kuin kytkettynä olevankin koiran vahingoista. Miten mä saan tän ukkelin tajuamaan vastuunsa? Katselin tuossa juuri Finlexistä koiriin liittyvät lainsäädännöt ja tulostin ne vietäväksi huomenna. Onko tämä poliisiasia vai ilmoitanko mä eläinsuojeluvalvojalle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.01.2010 - 14:43

Meidän kadulla on ihan sama pulma.

Täällä terrrorisoi naapurustoa useasti vapaana viipottava kultainen noutaja joka on kurittomuuttaan kaikkea muuta kuin "kultainen"!

Tämä kaveri söi mm. yhden poliisikoirankin suuhunsa eli puri hyökkäsi ja puri niskaan ja vielä hyökkäsi uudelleen persiiseen kiinni niin että nyt tämä poliisikoira inhoaa sydämensä pohjasta vaaleita koiria (tosin virka-ajan ulkopuolella duunissa ei reagoi vieraisiin koiriin).
Tämä on tosi juttu - ja tämä ko. koira hölttäsee edelleen vapaana - aikas kiltti poliisi isäntä on tuolla virkaeläimellä!

Itse olen miettinyt mitä tehdä jos tuo hurja hyökkää kun olen meidän 4 kk ikäisen olennon kanssa lenkillä. Ei oikein näppärästi edes saa omaa temmattua syliin kun on jo 20kg painava roikale - mitäs jos sitä latasee monolla vierasta koiraa niin sekään ei ole kivaa.
No, jos (kun) tämä törmäys jonain kauniina päivänä tulee niin menen kysymään koiran isännältä että saanko puraista sinua kunnolla persiiseen? ja vähän pöllyttää päälle raivelista?
Hittolainen kyllä tuleepi täältä sellaista tekstiä että varmana uskoo.
En halua ikäviä kohtauksia pennun kanssa etenkin kun sillä ei ole vielä kokemusta tuhmista koirista.

Kysymykseesi sitten: minä menisin ja sanoisin sille isännälle suorat sanat etenkin jos ne elikot on murisseet ja käyttäytyneet uhkaavasti. En tiedä puuttuuko edes poliisi jos ei vielä ole mitään tapahtunut. Eihän tuossa tuommosessa terrorismissa ole mitään tolkkua kun pelätä pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.01.2010 - 06:13

Mene puhumaan poliisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2010 - 06:32

Ikävä asia teille nämä koirien kahakat, minulla noita kattei vaan on 2 kpl. mutta tyttärellä on vasikan kokoisia koiria 2 ja pojallani possun kokoinen. ja tyttäreni taloyhtiössä hyökkäsi Pontuksen kimppuun sisääntullessa hissin kulmasta koira , Pontus oli vauva 4kk vanha, ja eikös nyt 2 vuotta jälkeen kosti , puri tätä koiraa vähän ja omistajaa myös nirhasi, pelkää sitä hissin kulmaa. tottakai tyttären koira on syyllinen , mutta olisi kiltti ja lempeä muuten, nyt vaativat nämä omistajat joille Pontus kosti että Pontus pitää lopettaa, minä oisin kyllä tehnyt ilmoituksen jo siitä toisesta koirasta minkä tekosia on jälkeen vaikea todistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2010 - 07:34

poliisillehan siitä täytyy ilmoittaa.
Järjestyslaki
14 §KoirakuriYleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2010 - 08:32

laitat ite ne koirat kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2010 - 12:41

koirat on pidettävä kiinni!! jollei puhe auta - vie asia eteenpäin. kysy vaikka polliisilta ottaako ne hommakseen vähän jututtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.01.2010 - 19:55

Mene poliisin juttusille. Ei kukaan saa pitää koiriaan irti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.01.2010 - 20:51

Et mitään.