Mistä tuli sanonta "mummon markka" suomenkieleen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2009 - 20:16

Ainaskin tuli jälkeen euron,elikkä vuodenvaihteen 2001/2002,mutta en sen enempi muista.Erottaa ainakin euroloisesta ja kansahan silloin pitkään laski mummonmarkkoja,mutta hinnoista siis kaupassa näkyvistä hinnoista lähti liian nopeasti pois,näin vielä viime syksynä ranskalaisessa pikkupaikassa frangihintoja sekä Espanjassakin pitävät pesetahinnat esillä edelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2009 - 20:45

Mummon markka sointuu paremmin kuin vaarin markka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 21:14

Jospa koiranleuat risti suomen (neidon) markan uudelleen kun se jätettiin historiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.12.2009 - 21:21

Käsittääkseni se tuli siitä, kun vanhat ihmiset laskivat eurojen aikanakin ja taitavat laskea edelleen kaikki markoissa. Ymmärtävät paremmin mitä mikäkin maksaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 21:45

Kyllä sitä vaan vieläkin vähän vertailee markka-aikaan, hinnat ovat
nousseet esim. silloinen markka on nykyinen euro, hiukan outo
juttu kun tulot eivät kuitenkaan ole eurojen myötä noussseet kun
laskee tuloja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 23:54

Ennen oli helpompi laskea kun 2 nollaa poistettiin ja iäkkäämpi sukupolvi kysyi paljon se on vanhassa rahassa. Euro on kätevä EU maissa mutta omaa valuuttaa on ikävä. kyllä tuntuu että maksupuolella €=mk vaikka katsot kauppakassia ja maksukuittia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 02:30

Viitataan vähän ilkeästi siihen, että mummut eivät ole oppineet euron arvoa.

Henkilökohtaisesti mulla on ikävä markkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 08:19

No siitähän se kun me mummot ei oikein ymmärretty tuon euron perään. Mutta kyllä me nyt jo osataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 11:22

mummon markka.
mummon käyttä koska sointuu paremmin markan kanssa kuin esimerkiksi vaari tai ukko, etc.

kuvastaa sitä että markka jäi vielä ikäihmisille tärkeäksi. yhä nykyäänkin osa ihmisistä varmaan laskee euroja markkoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 16:03

Kaksipiippuinen juttu tuo euro....toisaalta on ikävä markkaa, suomalaisilla oli oma rahayksikkö, toisaata Euroopassa on mukava matkustella ilman valuutan vaihtoa....

muuten olen sitä mieltä, että mummoja harhautettiin somasti....euro ja markka eivät tosiaankaan ole samanarvoisia....

mukavaa, että markka muistuttaa meitä mummoista....mummotkin ovat tehneet paljon tämän maan vaurauden eteen työtä,,, näkymätöntäkin sellaista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 18:44

Ehkäpä ne oli mummoja, jotka eivät ihan alkuun meinanneet euroon tottua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.12.2009 - 20:17

Minä ainakin elän markka-aikaa. Lasken kaiken mummon markoiksi ennenkuin ostan. Ennen maksoin kahvikupillisesta 1,20 mk. Nyt 1,60 euroa. Ja totean että kallista on. Nimim. mummo