Onko sun koneeseesi tullut tietsikkaviruksia?

Eilen kun kyselin siitä Java-päivityksestä (tai mikä sen ny olikaan?), niin sittenpä pitemmän päälle tein noita erilaisia päivityksiä pitkän kaavan mukaan ja mikäpäs sieltä löytyi koneelta kuin virus (joka nyt on karanteenissa). Mistä perhanasta (sori) on ilmaantunut, kun en seikkaile missään ihmetyssivuilla?
Tosin siinä sanottiin (selvityksessä), että voi tulla jopa mesettäessä sekunnissa virus, ettei välttämättä tarvii olla nettisivuilla! Aih ja voih! Ja miksei kukaan ole laittanut näitä päivitys, yms. ohjeita suomeks, kun kerran mennään marsiin ja kuuhun niin tuntuu vähän oudolta... Onko sulla kokemuksia tietsikkaviruksista ja miten olet toiminut sen/niiden kanssa, + muita ohjeistuksia antaa??

Lisätty: 05.08.2008 - 20:58

Ja vielä kysymys: tarkistatko omasta koneestasi mahdolliset tulleet virukset ja kuinka usei vai et koskaan?

Avainsanat: tietokone virus päivitys suojaus muurit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 05.08.2008 - 23:47

Santerin linkkejä en jaksa edes katsoa, mutta pelkkä "microsoft" urlissa kertoo minulle ettei kyseessä ole kaiken kattava linkki.

Riippuen tietokoneen käytöstä, mutta suositus yleensä on että skannauksen(eli tarkastuksen) vetäisi kerran kuukaudessa läpi.
Kaikki ei välttämättä ole viruksia joita virustorjuntaohjelmasi väittää viruksiksi.
Avast on herkin virustorjuntaohjelma jonka vanhemman version tiedetään luuleen tavallisia jpg kuviakin viruksiksi, kun niiden nimeksi on vaihtanut "trojan horse".
Nykyisenkin avast pro:n uusin päivitys luulee välillä esimerkiksi ladattuja ohjelmistoja viruksiksi/madoiksi vaikkei niissä oikeasti olisi mitään hämärää.

Antivirus(maksuton) taas tunnistaa ainoastaan 80 000(nykyään enemmän, mutta silti vähän) joten sitä en missään nimessä suosittele virustorjuntaohjelmistoksi.
Esimerkiksi F-Secure joka on mielestäni tämänhetken tehokkain virustorjuntaan tehty ohjelmisto tunnistaa jo yli miljoona virusta.

Jos maksuttomasti haluat suojasi hoitaa niin ehdottomasti AVG Free + Spybot.yhdistelmä pitää pöpöt kaukana.
Spybottia suosittelen kenelle tahansa, koska se keskittyy malwareihin/keyloggereihin, kun taas virustorjunnat keskittyy enemmän itse viruksiin.

Java ja Javascript ovat sellaisia ohjelmointikieliä jotka olisi voinut mielestäni jättää keksimättä, koska ne mahdollistavat tiedon siirtämisen alikansioista/sivuista ja täten niitä on ruvettu käyttämään hyväksi virusten levittelyssä.
En juuri muista oliko muitakin ohjelmointikieliä jotka tämän mahdollistavat.
Kuitenkin; ainakin javascriptin ja javan ansiosta viruksia voi tulla myös ei-ihme-sivuilta joka ei ole nykymaailman internetmaailmassa edes mikään ihme, koska internet "roistojen" tietotaito näissä asioissa on paljon suurempi, kun "hyvisten".
Tästä tuorein esimerkki on Suvi Lindrenin Suvi Lindenin internet-sensuuri lista jonka sivut voi kiertää parissa minuutissa ja täten itsekkin löysin Suvi Lindenin ansiosta puolessa tunnissa lapsipornosivun, kun KRP(keskusrikospoliisi) julkaisi sensuurilistassa olevat sivustot.

Olisin toivonut, että olisit jättänyt naiivin kirjoittelun vähemmälle ja olisit kertonut faktaa: virustorjuntasi, MITÄ PÄIVITYKSIÄ LATASIT ja mitä oikeastaan kysyt tuolla tekstin pätkällä.

Viruksia ei kannata säikähtää, koska palomuurien teho suhteessa virusten kehitykseen heikkenee kokoajan ja töitä kertyy jatkuvasti enemmän virustorjunnalle.
Vistassa kuulemma on monia kertoja vahvempi palomuuri, mutta testeissä se ei ole ollut hirveästi xp professionalin palomuuria vahvempi.

Virukset kannattaa siirtää karanteeniin, aina!
Jos virustorjuntasi siiron yhteydessä valittaa, että "Prosessi ei voi käyttää tiedostoa, koska se on toisen prosessin käytössä" niin sulje palomuurisi koska se voi olla estänyt tiedonsiiron kyseisessä tiedostossa ja täten tiedosto on palomuurisi käytössä (ymmärsitkös?).
Jos tämäkään ei auta niin poista virus ja kysy neuvoa minulta vaikka täällä napsussa niin etsin ohjelman jolla pystyy tarkkailemaan näitä prosesseja.

Kannattaa myös ladata uusin f-secure, koska sekin jo minimoi virusten tuloa(esim sähköpostin kautta).
Myös lisävarusteisiin kannattaa tutustua (mm. adblock).

Itse opiskelen Vaasan Kauppiksessa kaksoistutkintoa(datanomi+lukio) ja olen joutunut erikoistumaan virustorjuntaohjelmiin.
Vaikken esim. malwarejen eri muotoja vielä tiedäkkään niin voit kysyä minulta apua jos sinulla tulee virusten kanssa jotain ongelmia.

Lisätty: 05.08.2008 - 23:50

Toinen "vinkki" on, että et lataa mitään outoja kansioita.
Jos vaikka olet ladannut tekstikansion, mutta ladattu tiedostosi ei olekkaan tekstikansio vaan ohjelmisto niin jätä se avaamatta ja poista se kylmästi.

Viimeaikoina on levynnyt juuri javascriptin kautta virus joka levittää ohjelmistoa joka poistaa microsoftin ohjelmistot(mm. käyttöjärjestelmä ellet käytä UNIX painotteista käyttöjärjestelmää) koneeltasi.

^Tulipas sekava lause, toivottavasti ymmärsit.^

Lisätty: 05.08.2008 - 23:52

Anteeksi typot, toivottavasti saat luettua tekstin ilman päänsärkyä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2008 - 17:34

Mulla kone tarkistaa säännöllisesti itsensä ja virusturva on sillä tasolla, että pari pommitusta on yrittänyt, muttei yksikään ole päässyt läpi. Edellisen koneen multa hajoitti joku hemmetin pöpö tuolta bittiavaruudesta ja se masiina onkin nykyään perheen nuorimmaisen (viis vee) paintkaverina. Sillä kun ei voi muuta tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2008 - 09:20

Yrittänyt on,mutta mun Vista Business antaa varoituksen ja torjuu sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.08.2008 - 19:43

Vistojenkin palomuurit keskittyy pelkästään viruksiin ja matoihin.
Muut pöpöt kuten edellämainitut malwaret ja keyloggerit jäävät huomaamatta.

Malwaret sekottavat yleensä selaintasi esim. heittelemällä sinua minne sattuu, kun yrität surffata.
Keylogger tallentaa jokaisen lyönin minkä vain teet ja lähettää ne seuraavan kerran, kun yhdistät tietokoneesi nettiin rikolliselle joka sitten yrittää etsiä kirjoituksesi seasta jotain kiintoisaa (mm. nettipankkien tunnuksia).

T. Seppi