Nyt Napsut,pitäis saada tietoa,mistä sanonta"nokkaunet" eli nokkikset tulee?

Lisätty: 29.12.2009 - 17:05

Juu ,nimenomaan lyhyet unet,päiväunet,mutta mistä se on pulpahtanut käyttöön,siitä kymysys.

Lisätty: 29.12.2009 - 20:12

Hei ketkeri,toi oli hyvä teoria,paljosti paikkansapitävä,heinäpelto suhisee ja kaislikko kahisee...

Avainsanat: nokkaunien alkuperä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.12.2009 - 19:08

Moi Pate.
Sehän on selvä asia tuo nokkaunet.
Aikaisemmin,kun Tauno Palo ja Ansa Ikonen näytteli kimpassa, niin ne ei kerenneet
koskaan latoon asti, ennen kun tuli sade.
Niimpä he joutuvat tyytymään, ilman pikkupöksyjä nokkospuskaan
Ja kaikkihan sen tietää, että kun pelehtii nokkosissa, niin mikäli ei taju lähde, niin ainakin väsyttää kovin, niin että seuraava kuvaus tulee aurinkoisesta taivaasta.
T: ketkeri.

Lähteet:
Suomo filmi / ketkeri

Kysyjän kommentti

Right on,samoin kuin kotinäyttämö esittää lauantai-iltaisin:Salaperäiset per**enjäljet saunan lauteilla.Pääosissa Tauno Palo ja Emma Väänänen.Ja jossain vaiheessa kamera kääntyy näyttelemää'n poutapilviä ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2009 - 14:31

Ehrootan jotta jos se tulloos siitä ko kiikkiustuolissa torkahtaa ja pääretkahtaa, voipi vaikka kiikku kaatua, (saa nokilleen) niin silloin on aika herätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 14:50

urbaanisanakirja.com/word/nokkaunet/

keskustelu.suomi24.fi/node/814627
Sitten aterian jälkeen vielä kasakat komennettiin puoleksi tunniksi sängyille ja sohville lepäämään.
Vanha isäntä itse oikaisihe lapikkaat jalassa matolle ja alkoi rattoisasti kuorsata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 15:26

Minä kylllä äskettäin otin pienet nokkaunet syömisen jälkeen....eli nokoset...en kyllä tiedä...mistä sanonta tulee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 15:31

Nokkaunet ovat varmaan lyhyet unet, koska toinen sanontahan on, että "Siinä ei nokka kauan tuhissut"
Lienevät äkkiseltään ajateltuna sukua toisilleen.

Jotkut ottavat myös ruokaperäset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 17:15

Meilläpäin ei oteta nokkaunia mutta tirsat kylläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 21:12

En tiedä mistä sanonta tulee,mutta meillä mie saan ottaa pitemmät nokkaunet,kun miulla on pitempi nokka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 02:20

Mä puhun päikkäreistä.

Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä oli pitkän aikaa äidinkieleen liittyvä palsta nimeltä Kissa pöydälle/pöydällä ja siinä selitettiin tuokin. En vaan muista enää vastausta :D Se loppui ihan vastikään sekin palsta, joten eiköhän ne numerot vielä ole kirjastossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2009 - 11:42

Monia tapoja ajatella asia.

Nokkaunet~
Nokka voi tarkoittaa korkeampaa paikkaa vuoren nokkaa ym.
joten kun on kiivetty pitkä matka pitää hieman lepäillä nokalla oli vuoren päällä että jaksaa sitten lähteä taas alasmenemään.

Nokkaunet~
en myös mahdollista että nokka kuvaa eläimen astielintä. ei täysin unessa vaan valpaana. kuten eläin luonnossa valmiina hyökkäyksiin.

Nokkaunet~
nokkikset on tapana ottaa ruuan jälkeen.
mikä voi aiheuttaa sen että ihminen kuorsaa normaalia helpommin.