Olenko nyt syntisempi...?

Erosin kirkosta kun se kävi niin kätevästi netissä.Perustelin asiani hyvin ja kyse ei ollut uskost tai sen puutteesta mutta valtion kirkko ei mielestäni ole enää sitä mitä pitäisi ja olen lähes 40v verot sinne maksanut.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.12.2009 - 15:56

Ite erosin kirkosta jo 16-vuotiaana (muistaakseni), mielestäni kirkko/kirkkoon kuuluminen/kuulumattomuus ei tee kenestäkään synnitöntä tai synnillistä....uskoahan voi ilman kirkkoon kuulumistakin, näin teen itekkin. Jokainen sen varmaan sisällään tuntee.... Valtion kirkko ei silloin eikä mielestäni vieläkään tule tarpeeksi tavallista ihmistä/perhettä vastaan, (melkein) kaikesta on maksettava. Ihmisläheisempi kirkko saisi ihmisetkin lähestymään ko. uskontoa ja kirkkoon kuulumista..... tää on tietysti taas näitä mielipideasioita, joista jokaisella on oma mielipiteensä, riippuen siitäå miten elämä ite kutakin on "heitelly/kohdellu":)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.12.2009 - 15:33

Jokainenhan meistä syntiä tekee,kuului kirkkoon tai ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 15:44

Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus on jokaisen oma, vapaavalintainen asia.

Se, että oletko syntisempi, täytyy sinun lähinnä itsesi punnita, ei meidän muiden. Maallikkona en pysty ketään tuomitsemaan ja ensimmäinen synnitönhän sen kiven sitten heittää.

Ja lopuksi - mielestäni et ole sen syntisempi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 15:54

Tertsi hyvä - olen miettinyt ihan samaa asiaa nykykirkon "tilasta"

Kökötän neljä kertaa vuodessa jossakin himpuran toimikunnassa omassa seurakunnassani - valittiin sinne vaikka en ollut pyrkinytkään. Viimeinen vuosi menossa (onneksi) ...

Aitiopaikka seurata seurakunnan touhuja sisäpiiriläisten parissa. Vaikka tekisi mitä ehdotuksia ja ravistelisi kirkontyöväkeä siihen että siellä kirkossa penkkirivillä istuvien joukot harvenee harvenemistaan niin mikään ei tunnu menevän jakeluun.

Se porukka elää totaalisesti omissa maailmoissaan. En arvostele sitä onko se hyvä vai huono asia - mutta kirkko on todella kaukana tavallisen ihmisen arjesta ja ennen kaikkea tämän päivän ihmisten ongelmista. Viimeinen pisara minulle oli kun Turussa keksivät piilotella näitä maahanmuuttajia. Se on jo senlaatuista politiikkaa jota en todellakaan ymmärrä.

Virsikirjankin menivät muuttamaan jos kirkkoon eksyy niin eihän siellä osaa edes vveisata nykyään niin on kaikki outoa kerrassaan.

Minun mielestäni syntiä ei ole olla kuulumatta seurakuntaan kyllä siellä seurakunnassakin voi olla paljon vääriä profeettoja- syntiä on se jos elää kaukana omasta jumalasta - oli se jumala sitten oman uskontokunnan tai jonkun muun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 15:56

eihän se syntiä ole,jos eroo kirkost, voihan sitä uskoa ilman kirkollisverojakin...ainakin minulla on ihan suora yhteys ...uskon ,mut en maksa siitä mitään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 15:58

ciby on oikeassa, uskoa voi ja se ei vaadi kirkkoa siihen mukaan. Minä voin käydä kirkossa ilman siihen kuulumistakin, jos haluan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.12.2009 - 16:44

Ei se mikään synti ole vaikka onkin häpeä... tai jotain tuohon suuntaan kuuluu sanonta. Tuskin se tekee sinua syntisemmäksi. Kirkkohan on vain välikappale noissa uskonasioissa. Itsestään se kaikki lähtee vaikka perunakellarissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 17:17

Jokainen päättää itse kuuluuko kirkkoon tai ei,ei se tee sinusta syntisempää,jos olet itse valintasi kanssa sinut.Itse kuulun kirkkoon enkä aijo erota sieltä,vaikka siellä harvoin käynkin.Kyllä uskovaisetkin syntiä tekevät,sillä meistä kukaan ei ole synnitön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 18:49

Täällä meilläpäin on pitkät ruokajakelujonot joka viikko.
-Kaikille se on avoin, ei tarvitse mitää veroja maksaa kirkolle.
Kyllä nämä toimitsijat tekevät hyvää työtä, kyllä kaikenlainen
ruokapakkauksien apu kelpaa niitä putteessa haetaan
vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon, ei tarvitse laittaa centin
centtiä jos ei halua. Et sinä Tertsi ole mikään syntisempi muita.
(muuten hautapaikkaa ei saa kirkolta vaikka kuinka heille veroa maksaisi)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 18:59

Ns. syntiä ei ole. On vain lakien ja / tai hyvien tapojen rikkomista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 19:19

Jokaisen oma valinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 20:52

Erosin 1990-luvulla kirkosta. Huomasin, ettei mm. vanhusten ja lapsiperheiden hyväksi tehdä mitään, tai jos tehdään siitäkin maksetaan erikseen. Mitään ei kirkollisverojen vastineeksi saa.
Hautapaikan takia en halunnut tällaiseen kirkkoon kuulua, minut aikanaan tuhkataan ja siroitellaan mereen kuten olen toivonut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 21:38

Et sunkaan syntisempi ole..se on jokaisen oma asia...kuuluuko kirkkoon vai ei..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.12.2009 - 00:01

Jos siitä syntiseksi muuttuu, että kirkosta eroaa, niin johan on kumma. Ymmärtääkseni suurin osa syntisistä kuuluu kirkon helmaan, mutta eivät silti syntejään anteeksi anele. Joten ole ja elä ihan rauhassa. Et ole sen huonompi ihminen siinä mielessä kuin kirkkoon kuuluvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2009 - 09:18

Kirkko on instituutio jonka ylläpitäminen tulee kyllä veronmakasajalle kalliiksi. Ei riitä se että maksat veroa palkkatulostasi eli ikäänkuin "sielustasi" vaan myös kaikesta omaisuudesta on maksettava veroa vuodesta toiseen ja siitä kertyy iso summa. Kirkko on rikas, omistaa kiinteistöjä ties kuinka paljon ainakin pääkaupungissa ja aina vaan kerätään lisää rahaa. Vaikea siitä on kuitenkin erota kun siihen on vuosikymmeniä kuulunut. Oma ev.lut.kirkkomme on myös kylmä mielestäni, tosi kaukana ihmisestä.
Ulkomailla menen mielelläni kirkkoihin, siellä usein myös kirkot täyttyvät kansasta palvelusten aikoihin.
Uskominen ei tarvitse raknenusta eikä systeemiä.

Lisätty: 29.12.2009 - 11:16

Täytyy tietysti muistaa ettei kirkko ole ensijaisesti mikään sosiaalisen avun laitos vaan henkisen puolen "koti". Sosiaaliavusta pitää huolen ihan muu eli maallinen taho vaikka kirkollekin diakoniatyö määrätyissä puitteissa kuuluu.