Kuinka hyvin tunnette sotaa punaiset><valkoiset,oliko kansalais-sota nimeltään?Olin katsomassa "Pohjantähti"leffaa,tätä Koivusalon

Itse olen senverta nuori ;-),etten tunne niitä aikoja ,mutta olisin kaivannut siihen tapahtumien alle toisinaa
vuosilukua.Muuten oli hyvä,pidin,ajankuva oli selvä,hyvin lavastettu ja ohjaus suurissa joukkokohtauksissa toimiva.
Tosin tappavan pitkä,mutta aika vaikea oliss ollut typistää pariin tuntiin.

Avainsanat: tieto kansalais-sodan ajoista hatara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.12.2009 - 22:00

Katsoin myös elokuvan, mielestäni onnistunut.

Sota oli tietysti kauhea asia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.12.2009 - 21:41

Suomen sisällissota käytiin Suomen senaatin eli hallituksen ja sitä vastustaneen Suomen kansanvaltuuskunnan johtamien joukkojen välillä 27. tammikuuta – 16. toukokuuta 1918. Senaatin joukkoja kutsuttiin valkoisiksi ja kansanvaltuuskunnan joukkoja punaisiksi. Ulkovalloista neuvosto-Venäjä tuki punaisia ja Saksan keisarikunta avusti valkoisia, jotka saivat tukea myös ruotsalaisilta vapaaehtoisilta

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Suomen...A4llissota

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 21:41

Juuri olen lukemassa vuoden 1918 tapahtumista kun tiedot on vähän hataria niistä ajoista.Asuin lahdessa hennalassa ihan punaisten hautausmaan vieressä lapsena ja usein istuin hautamerkin vieressä ihmetellen.Kukaan ei silloin halunnut puhua niistä ajoista.Nyt olen vähän tietoinen kuinka julmia ja raakoja asioita silloin tapahtui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 21:45

Koko sodan olisi saanut typistää pariin tuntiin.
Tarinan tunnen myös siltä kantilta, jonka siihen osaa ottaneet ovat henk. koht. kertoneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 22:59

Sen verran huonosti tunnen, että tuo elokuva olisi paikallaan katsoa. Ehkäpä se herättäisi kiinnostuksen paneutua aiheeseen laajemminkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 23:12

Kyllä ne on aika hyvin tehtyjä filmejä ja varmaan osittain todenperäisiäkin, ainakin mitä olen historiankirjoista lukenut. Oikein mielenkiintoisiakin vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 04:56

En minäkään tunne kun talvisodassa isän etupuolella palellutin vasta nuottikorvani tuolla Laatokantakana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 09:10

Tunnen Suomen historian hyvin mutta en katso noita uusia elokuvia, eivät jostain syystä kiinnosta.