Osaatteko lypsää lehmää...

...niin, niin siis ihan oikeaa lehmää, käsin tai koneella, tai osaako aviopulisonne
lypsää maitoa. (Tässä ei ole mitään kompaa, kunhan kysyn vaan) Tai oletteko
lypsäneet ihan työksenne.

Lisätty: 21.12.2009 - 22:28

Nykyisin täälläpäin on noita suurnavettoja, siellä pitää olla jo tietokone-
insinööri että pystyy hoitamaan navettaa, lehmät osaavat itse kävellä lypsypisteeseen
ja robotti pesee en tissit ja sitten laittaa suppilot, lehmän kaulassa on jonkinlainen
tieto-ohjuri se osaa lähteä itse pois lypsypaikalta ja seuraava lehmä tulee, yksi
ihminen hoitaa koko suurnavettaa konttoristaan lasin takaa. Olen käynyt katsomassa
tuota ihme navettaa. Tietokoneet ovat tulleet navettoloihinkin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.12.2009 - 11:12

Nappia osaisin painaa,on tai off,mutta käsin tissilypsyä en ole koskaan muistaakseni kokeillutkaan;tuleekohan tilaisuutta?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.12.2009 - 22:19

Uskoisin vielä osaavani. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Käsin siis. Ei ollut lypsykoneita meillä lapsuudessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2009 - 22:20

En ole kokeillutkaan. Avopuolisolta se sujui kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.12.2009 - 22:22

Kyllä olen ainakin ennen osannut, kummallakin tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2009 - 22:22

Silloin kun isäni ranchilla asuin jouduin joskus muoria auttamaan lehmänlypsyssä. Silloin 50-luvulla ei tilalla ollut lypsykonetta. Konelypsy on lastenleikkiä siihen verrattuna.

(Itse tulin lypsylehmäksi 60-luvun alussa "Päättömään" kaupunkiin.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2009 - 22:26

En kyllä osaisi lehmää lypsää,mutta mieheni kyllä osaa,kun on maalta kotoisin ja heilläkin on ollut lehmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.12.2009 - 23:33

Olen osannut, joten taito on varmaan tallessa, käsin lypsyä siis. Lapsena ei ollut lypsykoneita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 00:15

Osaan sekä käsin että koneella. Robotinkin käyttöä olen opiskellut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 03:35

Osaan kyllä. Käsin, koneella ja vielä robotilla. Jotain hyötyä siitäkin opiskelusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 09:25

Ei taitais onnistua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2009 - 11:43

En osais. Olis mukava kokeilla. Noinkohan sitä onnistus lypsämään muutaman maitotipan!?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2009 - 16:38

en

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2009 - 22:40

Kuivannolla isän veljen maatilalla on tullut kokeiltua, tekniikkalaji tuo kuten moni muukin. Ei vaadi voimaa, mutta kuitenkin sellainen reippaan ja riuskan otteen - silloin se lehmäkin on tyytyväinen kun huomaa että jotain tapahtuu eikä homma mene vain hivelyksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.12.2009 - 21:55

Ankkuri osaa lypsää kyllä - uskoisin homman hoituvan kun olen sen pikkutyttönä oppinut:)