Kysyisin homejuuston homeesta.Erotatteko pahan ja hyvän homeen? Siis mistä tiedän että Castello- juusto on pahassa homessa?

Lisätty: 03.12.2009 - 22:42

Se oli siis sinihomejuustoa ja näytti mielestäni jotenkin kummalliselta.
Siinä oli jotain mustaa hometta outoa.

Lisätty: 03.12.2009 - 22:49

Kaipa se oli sellaista kuin pitikin sitten.
Juusto oli Black - Musta Castello

(Mutta jäi minulta tällä kertaa syömättä)

Avainsanat: sinihomejuusto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2009 - 13:30

Vuosi sitten sain Valintatalosta sinihomejuusto kolmion joka oli aivan homeessa, ei ollut auraa vaan ihan samanlainen kolmio halvemmalla merkillä. Pinta limainen ja tuoksu erittäin etova, palautin sen seuraavana päivänä ja sain uuden samanlaisen jonka koostumus ja kaikki muukin oli täysin erilaisia. Sanoivat Valintatalossa muuten että ei ollut ensimmäinen tuota kyseistä juustoa joka on tullut takaisin. Kyllä pilaantuneen ruuan tuntee näillä leveysasteilla helposti, ruotsalainen hapansilakka on tosin niin ja näin...

Kysyjän kommentti

Kiitoksia kaikille vastaajille,

Kerran itselleni kävi juustoraasteen kanssa niin ,että avaamaton pussi homehtui ennen aikojaa jääkaapissa. otin yhteyttä valmistajan kuluttaja palveluun ja sain lahjakortin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.12.2009 - 22:17

En oikein tiedä tuota homejuustoa, kyllä se pahalle haisee mutta
hyvää se kyllä on on silti, minäkin olen miettinyt samaa asiaa kuin
kismet, syö vaan pois hyvä aromikas maku niissä ainakin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2009 - 22:30

Olen mussuttanut homejuustoja kohta kolmekymmentä vuotta, yhtään pilalle homehtunutta tapausta ei ole kohdalleni osunut (en väitä ettei niinkin voisi käydä). Selitys on ilmeisesti tämä :

"Oikein säilytetyssä homejuustossa viljelty homekanta on niin vahva, etteivät muut, haitalliset homeet siinä menesty. "

fi.wikipedia.org/wiki/Sinihomejuusto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2009 - 22:38

Kumpaas Castelloa Kismet tarkoittaa?Valko-tai sinihomejuustoa?Mun mielestä niihin tulee semmosta valkoista rähmää ympärille merkkinä "huonosta"homeesta,mutta ammoniakin tuoksu on usein valkohomejuuston ominaisuus?-Hmmm,ei kannata säilyttä liian kauan vaan pistää pimentoon=syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2009 - 09:24

Kerran sattui minullekin homejuusto joka mokoma oli homeessa ja pilalla. Se maistui pahalle. Oikea homejuustohan on hyvää. Nakkasin roskiin sen paketin ja vasta myöhemmin tajusin, että ois pitänyt palauttaa kauppaan takaisin. Oiskohan kylmäketju katkennut tai jotain sellaista. Päiväys siinä oli kyllä ihan ok.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 10:27

Väri paljastaa jos juusto on liian vanhaa. Ostan aina irtopainojuustoa, silloinhan sen näkee jo ulkonäöstä onko tuote ok.