Miksi päätä särkee? Noin niinkuin yleisesti...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.07.2008 - 15:49

Noin yleisesti jos puhutaan päänsärystä (ei migreenistä) niin siihen on tosi paljon syitä (jotka löytyy kun tarkkailee mitä on tullut tehtyä tai jättänyt tekemättä). Esim. niska- hartiaseudun "jumittumisesta", väsymyksestä, poskiontelotulehduksesta, hapenpuutteesta (esim. huono tuuletus makkarissa ennen nukkumaan menoa), monta kertaa myös jkl jännityksen lauetessa (työhaastattelun, tms. jälkeen) päänsärky alkaa. Jos hartiaseudun lihakset ovat kovasti rasittuneet kutominen/netti jne. niin jos sen jälkeen menee iltasella saunan löylyihin, niin jo aamuyöstä voipi tulla päänsärkyä, johtuen siitä, että lihakset ovat ikään kuin turvoksissa/tulehtuneita, jolloin lämpö "paisuttaa" ko. lihaksia ja verisuonet joutuvat puristuksiin ja veri ei pääse niin hyvin aivoihin. Tähän on kohdallani auttanut viileän, märän pyyhkeen laittaminen hartoille löylyyn mennessä ja se on auttanut. Tästäpä tulisi romaani, jos kaikki kertoisin, joten nyt vain sit tällainen novellimuotonen vastaus.....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.07.2008 - 17:02

Äkillisiä:
Migreenikohtaus
Ponnistuspäänsärky
Sarjoittainen päänsärky
Kallovammat
Verenvuoto aivoissa tai aivokalvoissa
Aivokalvotulehdus tai muu infektio
Korkea verenpaine
Kohonnut kallonsisäinen paine

Pitäaikaisia;
Jännityspäänsärky
Purennasta ja hampaista johtuva päänsärky
Särkylääkeriippuvuus
Kroonistunut päänsärky, jonka taustalla useita eri päänsärkysairauksia, kuten migreeni, jännityspäänsärky ja särkylääkkeiden tapakäyttö
Matala verensokeri, hapenpuute, korkea verenpaine
Otsa- tai poskiontelotulehdus, korvatulehdus
Vammautumisen aiheuttama päänsärky
Aivokasvain ym. kallonsisäiset muutokset
Krooninen aivokalvotulehdus
Aivoverisuonten tukokset ja tulehdukset

Lähteet:
www.tohtori.fi/?page=1840327...id=3285265

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2008 - 19:30

edellisissä vastauksissa asia tulikin perusteellisesti selvitettyä, tiivistykseksi voisi lainata vanhan teekkaritiedon asiasta (kolme perussyytä päänsärkyyn):
- liian kireä pipo
- happi vähissä
- eiliset bileet ovat päättyneet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2008 - 20:38

päänsärky = häiriö neuronielämässä.
Myös ulkoisen olion aiheuttama vamma tai tunnevamma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2008 - 09:34

Pää särkee monesta syystä.Niska-hartiaseudun lihakset on jumissa,hapenpuute,stressi,syitä on valtavan paljon.Äkillinen,voimakas,ns.räjähtävä päänsärky on yleensä merkki aivoverenvuodosta,jolloin on heti hakeuduttava sairaalaan.
Minun päätäni särkee siksi,kun olen niin paljon netissä,silmät väsyvät ja päätä alkaa särkeä.Tehokkain apu päänsärkyyn on ottaa 600 mg Buranaa tai Panadolia.400 mg on liian vähän,mutta apteekit ovat laittaneet sen määrän,koska ihmiset yleensä ottavat lääkettä liikaa.