Kennelliitto kitkee jalostuksen räikeimpiä vääristymiä

"Suomen Kennelliiton hallitus käsittelee joulukuisessa kokouksessaan listan koiraroduista, joiden epäterveisiin rotuominaisuuksiin tullaan jatkossa kiinnittämään näyttelyissä erityistä huomiota. Lista julkistetaan vuoden alussa ja listatuksi päätyy osin yllättäviäkin rotuja.

Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marja Talvitie kertoo, että listalle tullee päätymään muun muassa staffordshiren bullterrieri, saksanpaimenkoira, kiinanpalatsikoira ja basset hound."

Uutinen täällä www.ts.fi/online/kotimaa/91003.html

Näin isoihin muutoksiin menee varmasti aikaa, mutta on tämä kuitenkin askel oikeaan suuntaan. Tuomarien ja kasvattajien pitää työskennellä yhdessä rotujen terveyden vuoksi.
Mulla sydän särkyy niistä kampurajalkaisista sakemanneista. Saksalaisesta näyttelystä: www.youtube.com/watch?v=v-J0nU004IQ Ei sellaisista työkoiriksi oikein ole vai mitä olette mieltä näiden toimintakyvystä? www.youtube.com/watch?v=10-bn34-2fE

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.11.2009 - 12:05

"Hyviä" esimerkkejä just niistä malleita,mitkä on mua hirvittäneet,viistoperämallit,mtkä ovat olleet viime vuosi(kymmeninä)rotumääritteitä sakemanneilla.
Mua ainakin viehättää ns.vanhanmallinen saksanpaimenkoira,jolla hyvä motoriikka,takaraajat hyvässä kulmassa,että koira voi vetää takaraajansa pitkälle eteenpäin alleen ja ojentaa ne sitten pitkälle taaksepäin yms.ryhtiin ja asentoon liittyvää..

Meidän suvun koira on sakemanni,lapsesta saakka olen niiden kanssa praijannut,nykyään ei omaa koiruutta,mutta perheenjäsenen koira ollut usein mulla(kkkos/kolmosmatte olen),joten (mulle)schäferhund on se ainoa oikea koira muut ovat rimpuloita.

Ehdottomasti hyvään suuntaan Kennelliiton aikeet.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.11.2009 - 22:25

Hyvä hyvä PateT!!! Naulan kantaan sanoit!!! Jippii ja juhuu että joku on asiasta samaa mieltä!!!

Hyvä että vääristymiin puututaan - korkea aika!!!!

Tästä kyseisestä syystä meillä asustaa nyt valkoinen paimenkoira - rotu ei ole (ihan vielä) jalostettu pilalle! Valkkarit on just näitä työkoiran mallin (suoraselkäisyyden) säilyttäneitä koiria ja niitä ei kuulemma edes näyttelyissä venytellä seisomaan niin että "pallit" maata viistää....
vaikka ei meidän ystävästä kyllä näyttelykoiraa tehdä - kunnia niille jotka jaksaa ja viitsii ja varmasti kasvattajille ihan tärkeä juttu mutta minulle luonne ja koiran terveys on niitä sydämen asioita.