Joko olet tänä vuonna herkutellut jouluruuilla?

Minä olin tänään työhöni liittyvässä tilaisuudessa, jossa oli tarjolla perinteiset jouluherkut kinkusta laatikoihin, rosollista silleihin ja päälle torttukahvit.Päätin, että seuraavan kerran syön näitä herkkuja vasta jouluaattona. Tuli aterian päälle ihan liian "täyteläinen" olo.

Avainsanat: jouluruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.11.2009 - 22:36

Tapahtui noin parikymmentä vuotta sitten.
Olin tuolloin "normaalia" innokkaampi marjastaja sekä sienestäjä. Ajelin keväällä korvasienireissulla yhtenä perjantai-iltana koirani kanssa metsäautotietä ja yhdessä jordanissa 99 juuttu rapalammikkoon. Ei irronnut omin avuin ja jouduin yöpymään autossa. Aamulla sit tutkailin tilannetta pienessä rommihöyryssä (löyty pullo peräkontista) ja totesin että apuva on jostain haettava. Muistin että jossain vaiheessa tullessani oli joku talo lähellä tietä. Tallasin kilometrin verran takaisinpäin ja olihan se talo siellä. Koputtelin ulko-oveen jotain seitsemän maissa aamulla ja sieltä tuli isäntä avaamaan oven. Kerroin hänelle tarinani ja hän tuumasi: "Etpä ole ainut joka siihen rapakkoon on juuttunut". Kun heillä oli siinä aamutoimet menossa niin hän pyysi minutkin aamukahville. Talon emäntä oli edellisenä päivänä paistanut lanttukukkoa ja sitä mm. oli tarjolla pöydän antimissa. Enpä ole koskaan ennen sitä enkä senjälkeen syönyt niin hyvänmakuista lantturuokaa kuin silloin. Yrtitin jopa udella ohjeita sen valmistukseen mutta emäntä kertoi että kokeilemalla tulee parasta. Kahvin jälkeen isäntä starttasi liiteristä vanhan verkun ja vedimme sillä 99:n lätäköstä pois. Ei kelvannut raha palkinnoksi. Pelkkä hyvä mieli kuulema riittää. Riittääkö meille?

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.11.2009 - 21:31

No en herkutellut, mutta viikonloppuna oli porkkana- ja lanttulaatikkoa. Ekat ja vikat laatikot tänä vuonna. Tai no, taitaa olla yksi jouluruokailu tiedossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 21:43

Joo kinkkua ja lanttulaatikkoa piti maistaa,sitä ei saa etelässä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 22:32

Olen päättänyt kanssa, että en nauti jouluruokia ennen ihan oikeata joulua. Yhdet pakolliset pikkujoulut on, mutta katsotaan onko siellä muutakin tarjolla kuin ne perinteiset laatikkoruuat ja kinkku.

Nykyisin on jo uunissa haudutettuja juureksia kevyempänä vaihtoehtona peruna- ja lanttulaatikon korvikkeeksi hyvin monessa paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 22:46

syötiinpä viikko sitten sitten pieni kinkku ihan sen kunniaksi että varmistui jouluajan aikataulut ja silloin ei olla perinneruokien äärellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 23:18

Vain omatekoisilla pipareilla. ^^

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.11.2009 - 23:22

Jos sillisalaatti mielletään pelkäksi jouluruuaksi niin sitä olen useamman kipollisen syönyt. Teen sen yleensä itse ja ison satsin kerralla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.11.2009 - 23:37

En ole päässyt nauttimaan niistä, ehkäpä runsaan vuoden päästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 23:59

En perusta perinteistä noin yleisesti ottaenkaan eikä meillä laiteta perinteisiä laatikkoruokia jouluksi. Kalkkuna on oikeastaan ainoa jouluruoka, joka pöydästä löytyy eikä sitä tulee muulloin vuoden aikana laitettua.
Eli en ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 06:54

Yks kinkkupötkö on vedetty naamariin ja sillisalaattia 700g. Tosin saattaa olla että ne joulumurkinat oli kohdallani siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 07:24

en ole enkä tule :/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 07:43

Ainoastaan yhden joulutortun olen kahvin kanssa syönyt. Odottelen työpaikan joulupöytää joka katetaan noin parin viikon päästä. Minua kiinnostaa eniten kaikki kylmät ruuat, salaatit yms. Laatikoista syön ainoastaan porkkana- ja bataattilaatikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 09:18

Maanantai-iltana oli yksi vuosikokous ja päätteeksi oli buffet joka oli omalla tavallaan jouluinen mutta italialaiseen tapaan, glögi oli tervetuliaisjuomana.
Kotiin ostin Stockmann Mealsin porkkanaatikkoa jo kaksi eri kertaa, on todella hyvää. Joulutorttuja olen myös ostanut pari kertaa.
Seuraava joulupöytä, millainen lieneekään, on varmaan sitten Vilnassa joulua edeltävällä viikolla. Ennen sitä yritän olla herkuttelematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 10:52

Kyllävainen imellettyä perunalooraa, naminami. Muut jouluun kuuluvat sapuskat maiskutelemma hyvinnii jouluna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 11:24

En ole vielä jouluruokia syönyt.Ajattelin säästää sen herkuttelun vasta jouluksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 13:58

En ole vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 14:52

En ole. Jouluna vasta. Ei varaslähtöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 18:27

Rosollilla olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 20:53

Kykkä yksi kinkku on paistettu isänpäiväksi..että sellainen varaslähtö..ennen joulua...oli kyllä ihan hyvää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 20:14

joulutorttuja on uponnut jo liian monta, tänään join glögiä.