Onko joku teistä todella syönyt pitkän aikaa sen 100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin?

Itse otan n. 60 mikroa, en muista joka päivä. Voisinko nostaa sen sataseen? Liittyykö ihmisen koko tähän? Tyyliin painavalle enemmän, hoikalle hieman?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 19:25

erillisenä vitamiinilisänä en ole syönnyt yhtää, kalaa sensijaan syön jatkuvasti melko reippaasti

(Suomalaiset saavat D-vitamiinia eniten kalaruoista, maitovalmisteista ja levitteistä)

suosituksia päiväannoksista on todella monenlaisia, eurooppalaiset melko vaatimattomia :

Tutkimusten mukaan suositus tulisi olla 25 µg (1000 IU) , Sen sijaan valtion ravitsemusneuvottelukunta määrittelee suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi aikuiselle 50 µg/vrk

(amerikkalaiset määrittelevät ylärajaksi jopa 250 µg/vrk)

siitä sitten sopii valita mikä omaa mieltä rauhoittaa, minä luotan loheen ja silakkaan

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 19:21

Ei noin hirveitä annoksia saa syödä kukaan. Vuorokausisaanti (imeytyminen) on 5 mikrog. Itse otan yhden 10 mikron tabun päivässä eikä enempää saa ottaa. Sekin on jo 200% vuorokautisesta saannista.
Onkohan sulla nyt pilkkuvirhe vai tarkoitatko lääketieteen yksikköä IU?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 19:36

Kympin imeskelytabletin otan joka päivä pimeään aikaan ja eiköhän se riitä 87kiloiselle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 19:47

Mä olen nieleskellyt yhden übervahvan D-kapselin päivässä Calciumin kanssa,kyljessä lukee olevan 1000 niitä kansainvälisiäyksiköitä(VVllä merkki),kesäaikaan herkesin kahdesti viikossa,mutta elossa ollaan edelleen,keskikokoinen suomalainen BMI<22!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 20:01

Kalanmaksaöljyä olen ottanut tänä syksynä kaksi ruokalusiskallista päivittäin, siis tupla-annoksen noin. kahden kuukauden ajan. Nyt en taas ota ollenkaan, koska otan vitamiinit tuolla katolla auringosta. Mieliala on koko ajan korkealla, flunssia ei ole tullut ja muutenkin koen itseni terveeksi ja innostuneeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 20:21

Hei, hei, kyllä 100 mikrogrammaa menee jo yliannostuksen puolelle. Annostus on iästä kiinni, ei painosta.
Jopa 60 on liikaa, uusien tutkimuksien mukaan suositusta esim. yli 65-vuotiaille ollaan nostamssa
25 mikrogarmmaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 20:23

Minä kyllä syön ruuan yhteydessä D vitamiinit päivittäin..en ota ylimääräisiä annoksia...enkä sentakia sairastellut..että olisi puutosta D vitamiinista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 05:10

Kyllä 100 mikrigrammaa on liikaa .Aikuisille suositellaan 5-10 mikrogramman päiväannosta vielä toistaisexi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 09:05

meneeköhön yli sulla.
Hei pikkuPateT;
1 IU D-vitamiinia: vastaa i 0.025 µg eli sopiva määrä on.