luomunauta vai tehotuotantonauta?

kumpi on parempi, annetaan naudan elää hyvissä olosuhteissa ja syödä heinää karsinassa JA sitten tappaa ravinnoksi

vai

annetaan naudan elää huonoissa olosuhteissa pienessä kopissa koko elämänsä koskaan näkemättä päivänvaloa JA sitten tapetaan

Avainsanat: tehotuotanto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.11.2009 - 21:47

Samapa tuo. Jotkut ihmisetkin vetää läpi elämän huonoissa olosuhteissa pienessä kopissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.11.2009 - 21:47

Pampaksella kasvanut geenimanipoloitu hormooni lehmä on edullisinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 21:50

Parempi ainakin naudan kannalta elää hyvissä oloissa ja syödä heinää karsinassa tai vielä parempi pihanavetoissa saisi mennä ulos koska haluaa ja tulla sisälle koska haluaa. Varmaan tuon naudan lihakin on maukkaampaa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 23:18

Onhan se loppu jokatapauksessa kyyti teurastamoon kummankin kohdalla. Mitähän nauta miettis jos tietäs kohta kuolevansa? Onkohan mainitsemasi kaltainen tehotuotanto suomessa edes mahdollista? Epäilen koska lihatiloja tarkkaillaan erittäin tarkasti. Mcdonalds-ketju ostaa lihatuotteet aina sieltä mistä halvimmalla saa ja jakelee ne ympäri maailmaa keskitetysti suurista varastoyksiköistään. Niistä ei koskaan tiedä lihan alkuperää. USA:ssa nautakarjalle jopa piikitetään antibiootteja jotta perslihakset kasvaa. Nautaparat eivät pysty edes kunnolla kävelemään kun lihasmassa ottaa kiinni. Onneksi EU:ssa on antibioottien käyttö kielletty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 23:44

Ainahan sitä sois mahdollisimman hyvät elinolosuhteet eläimelle kuin eläimelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.11.2009 - 00:18

Syömisen kannalta sillä ei ole väliä, mutta eläimen kannalta on elossa ollessaan. Vapaana on kiva kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 01:38

Mitenkähän tähän osaisi vastata? Meinaan kun läheltä seuranneena tehotuotannossakin Suomessa huolehditaan nautojen hyvinvoinnista todella hyvin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ero on ainoastaan ruokinnassa: Luomunaudat syö luomuheinää ja -viljaa. Saattavat kasvaa hippasen hitaammin, koska ruokinnan tasapainoinen järjestäminen on hieman vaikeampaa. Lihan hinta on luomulla huomattavasti kalliimpaa, joka johtuu ed. mainitusta seikasta.

Suomalaisen teholihatuotannon ero luomuun verrattuna on todella pieni. Laadullisesti ovat pitkälti samankaltaisia ja samankaltaisissa olosuhteissa kasvaneita, koska täysrehujen hinnat ovat korkeat, tilat tuottavat pitkälti eläinten rehut itse.

Jos luomussa ei olla osattu järjestää rikkakasvien torjuntaa oikealla tavalla, rehuun pääsee haitallisten kasvien osia, jotka voivat olla lievästi myrkyllisiä eläimelle (mm. korte). Tämä vaikuttaa eläinten terveyteen sekä lihan koostumukseen. Suomalaiset lannoitteet ovat maailman puhtaimpia, niiden raskasmetallipitoisuudet ovat maailman alhaisimmat tuotevalvonnan takia. Sitäpaitsi lannoitteet ovat peräisin Suomen omasta kallioperästä.

Näin ollen pidän molempia kotimaisia valmisteita turvallisina.

Lähteet:
Koulutieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 09:25

mulle ihan sama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 11:08

ei asia ole kovinkaan mustavalkoinen,
itsekkäästi asiaa ajatellen kaksi asiaa ratkaisee :

lihan 'puhtaus' ja hinta

jos sitten taas ruvetaan tarkastelemaan talouseläinten elinoloja niin mennään sellaiseen arvomaailmaan että harvapa sitä hallitsee (ääripäät poislukien, suoranainen eläinrääkkäys on varmasti aina meidän moraalin vastaista ja tuomittavaa)

ja sitten on vielä nuo epämääräiset määrittelyt, millainen sitten loppujen lopuksi on luomunauta ? sekö jota on ruokittu sovitulla tavalla, sekö jolla on ollut jotkut kriteerit täyttävät elinolosuhteet, vai pitäiskö luomunaudan olla elämänsä läpi villinä kirmannut elikko joka on syönnyt mitä on sattunut löytämään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 21:38

Satuin näkemään Pohjanmaalla valtavan laitoksin, jota luulin jonkinlaiseksi vankilaksi tai vastaavaksi, mutta minua valistettiin sen olevan lihatila, jossa satoja ellei tuhansia mullikoita kasvatetaan Atrialle raaka-aineeksi.

Kaupan kassalla se hinta ratkaisee, mutta kun tarkemmin ajattelee asiaa, eiköhän sen onnellisemman naudan liha voisi olla vähän paremman makuista.