Pitääkö savupiipun päälle laittaa "hattu" talveksi jos tulisijaa ei talvella käytetä? Entä laitetaanko pellit kiinni vai auki?

Avainsanat: piipunsuojus uuninpellit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.11.2009 - 18:46

Hattu ja tukevasti ettei lähde tuulen mukaan. Jos käytät siinä jotain levyä yms niin painoja päälle senverran että pysyy. Ja pelti auki että ilma kiertää ja kosteus poistuu. Tulisijan rakenteesta riippuen saattaa keväällä hiukan sisällä tuoksahtaa "palaneelle", mutta se tuoksu poistuu ekalla lämmityskerralla.

Kysyjän kommentti

pellit laitoin kiinni, mutta en uskaltanut vielä katolle kiivetä. levy ja tiiliskivet on siellä katolla keväästä odottamassa. Pitää pyytää joku kiipeen laittaan katokseksi tässä joku päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2009 - 15:36

Me laitamme mökillä hatun piipun päähän ja pellit taitavat olla kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:22

Kyllä hattu on hyvä laittaa jos tulia ei käytetä pitempään aikaan, niin ei ainakaan
vesi pilaa piippua sisältä, voi jopa lohjeta jos vesi jäätyy piipun sisään. Pellitkin voi
laittaa kiinni tai ihan vähän raolleen niin ilma kiertää paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:24

Jos mökissä on joku peruslämpö talvella, vois pelli olla raollaan, jotta ilma vaihtuu. En kyllä ole varma mikä on oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:35

hattu on hyvä laittaa ettei keräänny roskia/elukoita , siitä pellistä on monia teorioita, aika moni kannattaa sitä 'pikkasen raollaan' vaihtoehtoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 17:19

Kyllä, varsinkin, jos takassa polttaa puita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 20:40

Hattu on hyvä laittaa. Peltikiinni-systeemiin voisin sanoa, että mökilläni on sellaiset pienet vimpulat... kun laitan pellin kiinni, niin sinne hormin ja pellin väliin jää pieni rakonen, joten ilma kulkee kuitesin himppasen.

Ja joskus sattuu niin, että pelti on kiinni, kun olen sytyttänyt tulen hellaan tai leivinuuniin... silloin palohälytin kimittää ja minua yskittää niin perhanasti ja vedet valuu silmistä. Jalat ristissä kinkkaan ulos ja ihmettelen luonnon kauneutta. Ja joskus tuo tapahtuu sadekauden jälkeen tai silloin, kun hormissa on ilmalukko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.11.2009 - 10:08

Hattu päässä ja pellit kiinni. Ei tule vilu mökkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 12:25

hattu pitäisi olla piipun päällä kokoajan. sitä ei tietysti pidä peittää millään pipolla tiiviiksi!!
pellit kiinni jollei tulisijaa käytä - lämpö hivuttautuu salakavalasti pihalle.