Onko totta että Suomen Turku ja Ruotsin Göteborg vajoaa...

...koko ajan alaspäin maapohjan takia, en nyt muista senttejä mutta kuvia olen
nähnyt kummastakin kaupungista, elikkä samat ongelmat, rakennuksia tuetaan altapäin,
on se rankkaa työtä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 09.11.2009 - 21:45

www.tekniikkatalous.fi/raken...e32774.ece

Tuon linkin mukaan niin on jo käynyt osittain, Turussa.

Kysyjän kommentti

Ihan hyvä linkki, muuten Göteborgissakin on samanlainen ongelma että taloja
joudutaan palaamaan, jotkut kerrostalon ovat siellä jo painuneet jopa 40 cm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 21:56

Ei Turku vajoa vaan nousee!
Puupaalut jäävät kuiville ja lahoavat talojen alta, näkyi tekniikalehden jutussa lukeneen.
Helsingissäkin maanalainen rakentaminen on järkyttänyt pohjaveden tasoa. Sama ongelma puupaluille perustetuilla taloilla.
Göteborgista en tiedä muuta kuin että savikolla näkyy olevan Götäjoen rannoilla.

Jos maan kohominen jatkuu Pohjanmalla samaa tahtia niin 600 vuoden kuluttua pääsee Ruotsiin Merenkurkusta kuivin jaloin! On hyvä ja katsoo paikallista merikorttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 22:00

näinhän se on lähes kaikilla vanhemman asutuksen alueilla joissa yhdyskuntarakentamisella on saatu aikaan muutoksia pohjaveden tasoon (vanhat rakennukset seisovat puupaaluksen varassa)

korjauksen tekniikka on tunnettua ja hyväksi todettua, hintaa vaan tulee jonkinverran kun pidetään arvorakennukset pystyssä ja maan päällä jatkossakin

Lisätty: 10.11.2009 - 15:03

siis kaupungithan ei minnekkään vajoa, mätänevien pöllkyjen päällä olevat talot vaan ovat uhan alla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 23:09

Käyhän ne tamperelaiset isolla porukalla hyppimässä,että vajoaisi nopeammin.Ne tais olla jotain teekkareita.Siksi muutinkin ajoissa raisioon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2009 - 14:25

Eikös rannikkon pitäisi nousta, ainakin Suomessa? Jääkaudella Suomen päällä oli niin massiivinen jäälautta, että se painoi Suomea alaspäin ja nyt me vain noustaan :)