Mikä on tulinuija?

Aleksis Kivi käyttää sana tulinulija 7veljestä- kirjassaan ensimmäisessä luvussa; "kumahteli usein metsä tulinuijan paukkeesta"

Lisätty: 09.11.2009 - 10:00

Itse epäilen vanhoja ruutiaseita, joihin piti pistää ruuti piipusta, tai eräänlainen sytkäri ... mutta en ole varmaa

Lisätty: 10.11.2009 - 02:21

Kiitokset vastauksistanne, nytpä tiedän mistä on kyse... tulinuijastahan on kyse!:D

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.11.2009 - 00:34

tulinuija, toiselta nimeltään paukkukirves on meille neljäkymmentäluvun lapsille ihan tuttu lelu

se oli sellainen puunuija, jonka ontoksi porattuun nuijapäähän laitetaan nalli ja tappi, sitten kun sen iskee kiveen niin tulee kova pamaus ja tappi lentää männynlatvojen tasalle

vanhat ukot niitä värkkäs pojille leluiksi, sai niitä ihan kaupastakin (Winter,Tempo)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 09:55

Olisiko se palokärki tai tikka?Olen kyllä lukenut 7- veljestä,mutta siitä on aikaa vuosikymmeniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 11:57

Tulinuija on Aleksis Kiven Seuran julkaisema albumi – lajissaan viides –, jonka ovat toimittaneet Jaakko Yli-Paavola ja Pekka Laaksonen,

www.nurmijarvenuutiset.fi/Va...aukahtanut

Tuomas sylki maakivelle vahtoisen syljen, asetti siihen tulisen hiilen, ja tämän päälle viskasi hän kaikin voimin toisen kiven, ja jyske, usein tuima kuin tavallinen kiväärin paukaus, kajahti ympärille, ja nokinen savu kivien välistä pyörähteli ilmaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 12:21

Tulinuija on eräänlainen leikkikalu, jota käyttämällä saadaan aikaan kova paukahdus.

Lähteet:
www.nurmijarvi.fi/.../fi_FI/...2009_3.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.11.2009 - 23:00

En osaa vastata, mutta minä mieltäisin tuon mielelläni ukonilmaan. Salama on tuli ja ukkonen on nuija.