Minkä kunniaksi huomenna on liputuspäivä?

Aiotteko vetää siniristilipun salkoon?

Paljonko on merkkihenkilön kuolemasta vuosia kulunut?

Avainsanat: historiankertaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.11.2009 - 21:36

Svenska dagen, så klart!

Lähteet:
Almanakka

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.11.2009 - 21:17

6. marraskuuta, ruotsalaisuuden päivä

Päivää vietetään kuningas Kustaa II Aadolfin kuolinpäivänä, joka on ollut merkittynä almanakkaan Kustaa Aadolfin nimipäiväksi jo 1600-luvulta lähtien. Hän kaatui Lützenin taistelussa vuonna 1632.

377 v / takkari vetää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 21:28

ruotsalaisuuden päivä. kerrankin mä tiedän miksi liputetaan!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 21:48

Vaimon syntymäpäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2009 - 00:15

Ruotsalaisuuden päivä (ruots. Svenska dagen) on Suomessa 6. marraskuuta vietettävä yleinen liputuspäivä. Suomenruotsalaisille päivä merkitsee oikeutta käyttää omaa kieltään Suomessa, mutta päivän tarkoituksena on myös Folktingetin mukaan kunnioittaa Suomen kieliryhmien yhteistä kaksikielistä isänmaata.
Päivää vietetään radiossa lähetettävällä pääjuhlalla ja siihen liittyviä tilaisuuksia vietetään myös muun muassa ruotsinkielisissä kouluissa, joissa juhlintaan kuuluu oleellisesti äidinkielen laulu eli Modersmålets sång. Päivää vietetään kuningas Kustaa II Aadolfin kuolinpäivänä, joka on ollut merkittynä almanakkaan Kustaa Aadolfin nimipäiväksi jo 1600-luvulta lähtien. Hän kaatui Lützenin taistelussa vuonna 1632.
Ruotsalaisuuden päivä sai alkunsa, kun vasta perustettu Ruotsalainen kansanpuolue ryhtyi vuonna 1908 viettämään erityistä ruotsalaisuuden päivää, jonka tarkoituksena oli vahvistaa ruotsinkielisen kansanosan yhteenkuuluvuuden tunnetta. Päiväksi valittiin Kustaa II Aadolfin kuolinpäivä kolmikymmenvuotisessa sodassa, jossa luotiin pohja Ruotsin suurvalta-asemalle. Alkuvuosina juhla keskittyikin voimakkaasti kuninkaan persoonan ympärille.
Kieliriitojen värittämällä 1930-luvulla juhlintaa varjostivat välillä jopa rajuiksikin katutappeluiksi kärjistyneet kiistat kieliryhmien välillä. "Suomalaisuusintoilijoiden" piirissä päivää pidettiin "aggressiivisen imperialismin juhlapäivänä". Vastaavasti ruotsalaisuuskiihkoiset kävivät katumellakoissa alempirotuisiksi katsomiensa suomenkielisten kimppuun. Sota-aikana pyrittiin korostamaan kansan yhteenkuuluvuutta kielirajoista huolimatta ja myös juhlien järjestäjä vaihtui puoluepolitiikan ulkopuoliseksi Folktingetiksi.
Almanakkaan marraskuun 6. päivä on merkitty liputuspäiväksi vuodesta 1979 lähtien, ja nimike svenska dagen (ruotsalaisuuden päivä) on ollut almanakassa vuodesta 1980.

En aio juhlia, enkä liputtaa hänen kuolemansa 377-vuotispäivänä.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2009 - 08:29

Svenska dagenia liputetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2009 - 08:52

Ruotsalaisuuden päivä, Svenka dagen. Lippu oli talossamme heti aaamusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2009 - 15:20

Ruottalaisuuden päivä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 11:24

Ja tänään isänpäivä, monelle perheelle hieman tärkeämpi...