Mitä mieltä olette sanonnasta "Rehellisyys palkitaan"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.11.2009 - 10:24

Sanoisin että lähinnä näin on omantunnon kannalta. Ansaittu satanen lompakossa tuntuu varmaan paremmalta kuin epärehellisesti tienattu tai anastettu.
Palkkio on siis vertauskuvainnollinen usein ja lähinnä vain hyvä mieli, tosin eihän sen aina tarvitse materiaalia tai mammonaa ollakaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 04.11.2009 - 14:43

Hieno sanonta, mutta useimmiten se jääkin vain sanonnaksi.

Lisätty: 04.11.2009 - 14:46

En muista mistä kaupasta ostin enkä mitä ostin, mutta pakatessani ja kuittia tutkaillessani huomasin ettei kassa ollut huomannut tuotteita olleen kahta päällekkäin vaan otti vain yhdestä hinnan. Huomautin tästä ja ainoa kommenti tuli: jaa aha, no 1,25 sitten!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 14:46

totta on, kunhan jaksaa odottaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 14:46

AIna ei saa palkintoa.
Tosin voi saada hyvän mielen :-D , sekin voi olla palkinto

Prisman kassa antoi mulle euron liikaa takaisn, palautin sen ja hän sanoi, että kiitos rehellisyydestä.
eli sain palkinnon- kiitoksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 14:52

Joku viisas on sanonut että "rehellisen maa perii" eli turvetta päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 15:04

Tuollaista sanontaa en ole kuullut mutta "rehellisyys maan perii" on tuttu ja näin se varmaan myös on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 15:06

Kyllä tiedetään, että rehellisyys kannattaa!
Muistan, kun pikkupoikana löysin kadulta hienon nahkasalkun, joka oli muistaakseni täynnä rahaa...no, en ole ihan varma siitä rahasta.... Laukulle + sisällölle löytyi omistaja, joka oli onnensa kukkuloilla. Niinpä hän sitten palkitsikin minut, eli rehellisen löytäjän, kerta kaikkiaan suurenmoisen ruhtinaallisesti.
Sain häneltä 1 vihreän tikkukaramellin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 17:48

Pitkässä juoksussa niin varmaan onkin?
Pitkäaikainen epärehellisyys ei kannata. Löytöpalkkiot ja muut "pikavoitot" jäävät usein kovin pieniksi, mutta hyvän mielen siitä saa aina, vaikka joskus saattaakin jäädä miettimään, olisiko kannattanut pitää itse. Silloin alkaisi omatunto soimaamaan ennemmin tai myöhemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.11.2009 - 19:00

En ole huomannut mitään palkitsemista, vaikka rehellinen olen. Päinvastoin tuppaa käymään. Haukkuja tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2009 - 19:09

Tuttu sanonta,mutta vielä en ole maataperinyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.11.2009 - 23:57

hieno sanonta, ei kyllä taida oikeen pitää paikkaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2009 - 18:32

Joo noinhan se pitäisi olla ja sitä yritän jälkikasvullenikin tuputtaa,

Eiköhän tuossa ole suurin ansio se pointti että kun on rehellinen niin on sinut itsensä kanssa!
Kun ei fuulaa niin ei tule sitten mitään yllättävää harmiakaan (yleensä) mutta kyllä totuudestakin joutuu joskus (valitettavasti) maksamaan karsaasti.