Mikä on akun tehtävä kokonaisuudessaan linja-autossa?

Lisätty: 31.10.2009 - 10:39

Miksi linja-autoissa tarvitsee olla 24 voltin järjestelmä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.10.2009 - 23:14

Akun tehtävänä on kai antaa tarvittaessa jatkuvaa virtaa kaikille laitteille, vaikka auto ei olisi käynnissä. Sekä tietysti startille ja sytytykselle.
Etua siitä on ainakin se. että 24 V:n järjestelmässä sähkövirrat on puolta pienemmpiä (samalla kuormalla) kuin 12 V:n järjestelmässä, joten johtimien ei tarvitse olla niin paksuja.
virta = jännite / vastus tai teho = jännite x virta

Lähteet:
"ohmin laki"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 31.10.2009 - 10:56

Kelpaisiko tuo faktaukolle vastaukseksi.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...0/19900637

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 12:14

Ne 12 V poltimot on halvemia kun tarvitsee pitää valoa kajuutassa vikkei kone käy.
Tutkin tuon edellisen vastaajan linkin ja siinä ei ollut mainintaa volteista eikä järjestelmistä.

Lisätty: 31.10.2009 - 18:23

Jenkit ovat käyneet kuussa vaikka heillä on vainn 110 volttia jännite. Me emme ole päässeet mihinkään 220 V jännitteinemme!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2009 - 15:59

Mahtaisiko toimia ilman akkua.24voltin systeemi visiin tehokkaampi